Laatste nieuws:
TUI-aanbod vol dierenleed, blijkt uit inventarisatie

TUI-aanbod vol dierenleed, blijkt uit inventarisatie

‘Bajesdolfijnen en showorka’s’: TUI krijgt kritiek op verkoop dierenattracties

Entreekaarten voor foute dierenparken

Reisorganisatie TUI Group moet stoppen met de verkoop van attracties met wilde dieren. Dat stelt dierenbeschermingsorganisatie World Animal Protection na een online inventarisatie. Volgens World Animal Protection schuilt er veel dierenleed achter het TUI-aanbod, zoals zwemmen met dolfijnen, orka- en dolfijnenshows en het wassen en voeren van olifanten. De organisatie roept reizigers op om met negatieve reviews de druk op TUI op te voeren.
Zo verkoopt TUI Group kaarten voor SeaWorld en Loro Parque (dolfijnen- en orkashows), het Dolphin Discovery Park (zwemmen met dolfijnen) en Samui Elephant Home (wassen en voeren van olifanten). Ook verkoopt de reisorganisatie entreekaarten voor foute dierenparken waar wilde dieren, zoals luiaards en krokodillen, worden gebruikt als foto-accessoire.

Verbazing om dierenleedvermaak TUI

Wereldwijd lijden tot zo’n 550.000 wilde dieren in het toerisme. Jonge olifanten worden wreed getraind om onderdanig te maken, dolfijnen en orka’s worden in krappe tanks gehouden en tijgers liggen hun leven lang aan de ketting. De dieren raken verveeld, gestrest en depressief en worden vaak onder erbarmelijke omstandigheden gehouden. Sanne Kuijpers, campagnemanager Wilde dieren bij World Animal Protection Nederland: ‘TUI draagt willens en wetens bij aan het leed van wilde dieren. De reisorganisatie zegt duurzaamheid belangrijk te vinden, maar vergeet daarbij wrede dierenattracties. Het verbaast ons enorm dat TUI dierenleedvermaak niet allang heeft geschrapt. We roepen TUI daarom op per direct te stoppen met attracties met wilde dieren.’

Laat je niet misleiden

World Animal Protection drukt reizigers op het hart om alert te blijven. Volgens de organisatie gaan toeristen vaak uit van de expertise van de reisorganisatie. Ervaringen met wilde dieren staan altijd hoog op de bucketlist. Als reisorganisaties dat aanbieden, geloven reizigers graag dat dat verantwoord is. Kuijpers: ‘Dat is bij TUI niet het geval. We raden reizigers daarom altijd aan: laat je niet misleiden door mooie woorden. Shows met wilde dieren, of excursies waar je in direct contact kunt zijn met wilde dieren, zijn nooit diervriendelijk.’ World Animal Protection roept het publiek op om negatieve reviews achter te laten via Google Maps om de druk op TUI op te voeren.

Dolfijn en leeuw vertellen in animaties

De oproep aan TUI is onderdeel van World Animal Protections nieuwe campagne Uit je tegen dierenleedvermaak. Voor de campagne laat World Animal Protection, bij uitzondering, een dolfijn en een leeuw zélf vertellen over het leed dat zij ervaren in gevangenschap. In realistische animaties welteverstaan. De organisatie wil het publiek, reisorganisaties en andere faciliterende organisaties zoals, financiële instellingen, bewust maken over wrede dierenattracties, én roept het publiek op om zich hiertegen uit te spreken.

Bron: World Animal Protection
Foto: Pxhere

Facebook39
Twitter
Follow Me
Tweet