Laatste nieuws:
Ivo Verstraete - Hobby Porsche 914 - (c) Noordernieuws.be - HDB_5752 us85

De bijzondere hobby van… Ivo Verstraete!

Naast zijn hobby gitaarspelen, heeft Ivo Verstraete (73) nog een heel bijzondere hobby: zijn twee Porsches 914, waarvan hij de eerste in 2001 kocht.

Dressuur

“Tot kort voordat ik mijn eerste Porsche 914 kocht had ik een andere hobby, namelijk dressuur”, vertelt Ivo. “Het paard dat ik had, kocht ik toen hij drie jaar oud was, om hiermee te werken en op internationaal niveau te komen. Toen dit veulen geboren werd, overleed zijn moeder en werd hij door mensen groot gebracht. Maar een veulen dat door mensen groot wordt gebracht, ziet ze als zijn soortgenoten. Daarom was het moeilijk tot onmogelijk hem goed te dresseren. Dus daar ben ik na vijf jaar mee gestopt.”

Raar model

“Ik ben grootgebracht in een gezin dat zich, naast het werk, met auto’s en autosport bezighield. Mijn vader was jarenlang voorzitter van de, toen, grootste autoclub van Vlaanderen: Scaldis. Elk weekend was er met de auto’s wel wat te doen, wedstijden, proeven, … We hebben vijf jaar, vanaf mijn dertiende tot mijn achttiende, een kartingcircuit gehad in Mol, waar ik meehielp in de vakanties. Zelf had ik een wedstrijdkart en reed vaak mee. Een vriend van me, die ik daar heb leren kennen en nog steeds mee bevriend ben, reed rally’s. Onder andere met een oldtimer Porsche. Hij vroeg me wel eens om co-pilot bij rally’s te zijn, soms in Italië, Portugal, Frankrijk, Duitsland, … De laatste was in Portugal met vijf Antwerpse teams. Van een van die Antwerpse teams waren de leden met een Porsche 914 gekomen. Het was een weinig bekend model, dat ik ook niet kende. Ik vond het een raar model, maar het had wel iets.”

Ivo Verstraete - Porsche 914 - Macho - Rally in de Vogezen - vosclass 270 - Noordernieuws.be 2021

Leuke details

“Een 914 heeft leuke dingen, zoals een targadakje, een in delen te openen en afneembaar dakje, en een kofferruimte voor en achter. De motor zit vlak achter je stoel, hierdoor is de gewichtsverdeling 50 -50 op de assen en hij wordt geroemd om zijn baanvastheid. De eerste zijn in 1969 gebouwd en de laatste in1976. Toen was er een wisseling van de wacht bij de top van Porsche en de nieuwe CEO had het niet op dit model. Ze zijn toen de 911 verder gaan ontwikkelen. De 914 was een ‘instapmodel’, de 911 was een stuk duurder.”

Geen gele!

“In 2001 ben ik op zoek gegaan om een 914 te vinden en te kopen. Mijn vrouw vond het best, zolang het maar geen gele was. En wat werd het? Een gele, uit Nederland. Felle kleuren was iets uit die tijd, ik zag de wagen en was meteen verkocht. De auto was net geïmporteerd uit Zwitserland, waar hij van een mevrouw was geweest. Die man van wie ik de auto kocht, was beginnend importeur en verkoper van oldtimers. Hij had deze wagen nog maar net, hij was nog niet eens ingeschreven in Nederland.”

Ivo Verstraete - Porsche 914 - Noordernieuws.be - IMG_0563

Internationale bijeenkomsten

“Ik heb een proefrit gemaakt en dat was het voor mij. In België gaven mensen hun auto vroeger vaak een troetelnaam, deze Porsche, die we nog steeds hebben, werd ‘Ons geel snoepje’ genoemd. Mijn vrouw Nicole was ook verkocht en heeft er vorig jaar zelfs een boekje over geschreven. Vrij snel na de aankoop ben ik lid geworden van ‘Porsche 914 Club Holland’. Ik werd gecontacteerd door de voorzitter van de club, die vroeg of we geen interesse hadden om mee te gaan naar een internationale bijeenkomst in Duitsland. Die wordt elk jaar in een ander land georganiseerd. Opvallend is dat er voor het veel bekendere model 911 geen jaarlijkse, internationale bijeenkomsten zijn. Van de 914 zijn er vanuit de fabriek 118.000 gemaakt en met name de Amerikanen waren gek op dit model, waarvan er zeker 80.000 naar Amerika zijn gegaan. De laatste jaren worden er dan weer terug geïmporteerd vanuit Amerika.”

Eerste internationale bijeenkomst Nederland

“In 2002 werd ik voorzitter van de club en heb dat vijf jaar gedaan. Onder mijn voorzitterschap is er voor het eerst een internationale bijeenkomst in Nederland georganiseerd, in Hilversum. Dat was nog niet eerder gebeurd. In 2012 heb ik dat ook gedaan, in Marche-en-Famenne. Niet als voorzitter, maar als verantwoordelijke van het 914 model voor de ‘Porsche Classic Club Belgium’. In 2005 kocht ik mijn tweede 914, een zilverkleurige zescilinder. Van dat type zijn er 3.300 gemaakt. Er werd door de fabriek een speciale GT ontworpen, waar er 400 originele van zijn gemaakt en deze leken meer op een racewagen. Bovendien had deze een originele Porsche motor van de 911 serie. Mijn eerste Porsche heeft een verbeterde Volkswagenmotor en het verschil in rijden is imposant. Mijn tweede 914 was doorontwikkeld bij de dealer met de GT opbouw. Mijn gele 914 is een viercilinder en veel rustiger, mijn vrouw vind die leuker om ritten mee te maken. De zilveren, die we ‘Macho’ hebben genoemd, maakt meer geluid en heeft een harde vering. Voor meerdaagse bijeenkomsten, gaan we altijd met de gele, dat is relaxter.”

Ivo Verstraete - Porsche 914 op Daytona beach - IMG_0964

Route in Amerika

“Met de gele zijn we met een Belgische oldtimerclub in 2013 in Amerika geweest, die daar een route van acht dagen had uitgestippeld. We hebben de auto van Zeebrugge naar New York laten verschepen. Van daaruit zijn we naar het zuiden getrokken hebben ook over het circuit van Daytona gereden. Vanuit Miami is de Porsche weer terug vervoerd naar België. Afgelopen jaar zijn we nog met zeven wagens naar Trois Ponts in de Ardennen gereden. We toeren daar graag rond en zijn er zeven dagen geweest.”

Gérard De Ville de Goyet

“We kijken uit naar de internationale bijeenkomst in Wales en hopen dat dit doorgaat. Daarna gaan we met een kleinere groep toeren in Ierland. Pas een paar maanden geleden ben ik er achter gekomen, dat ‘Macho’ van een voormalige rally- en racepiloot uit Wallonië is geweest, van Gérard De Ville de Goyet. Hij had deze auto gekocht om bergklimwedstrijden mee te rijden, daarom heeft deze auto een zwaardere motor gekregen dan de originele.”

Ivo Verstraete - Hobby Porsche 914 - (c) Noordernieuws.be - HDB_5746s85

Ritten en beurzen

“Ik heb veel ritten georganiseerd, maar door corona kwam alles stil te liggen. Ik vond het organiseren geweldig, net als op beurzen staan en de 914 promoten. Een dag rijden is ook een dag poetsen en samen met vrienden onderhouden we de auto’s. Met wat zoekwerk zijn er best nog veel onderdelen te krijgen.”

Foto’s: Ivo Verstraete, Noordernieuws

NN

Facebook78
Twitter
Follow Me
Tweet