Veel mensen hebben wel een favoriete merk auto, maar bij Marco Kraaijeveld (57) is dat van vader op zoon doorgegeven.
Volkswagen Kever
“Mijn vader had altijd een Volkswagen Kever, ik ben er nog net niet in geboren”, lacht Marco. “Als kind had ik veel Volkswagen Kevers als speelgoed, al was dat toevallig. Rond mijn vijftiende kreeg ik echt interesse in Kevers. Ik vond de ronde vormen en het specifieke geluid erg leuk en de motor achterin, dat is natuurlijk uniek. Dat was ook het moment geweest, dat ik modellen ben gaan verzamelen.”

Mijn eerste auto
“Het eerste model was een Volkswagen 1303, een Amerikaans model met een gebogen voorruit, wat uniek was. Op mijn achttiende ging ik rijles nemen bij de vader van een klasgenoot, die rijinstructeur was en de lessen waren toevallig in een Volkswagen Golf. Het was geweldig, een nieuwe auto en een prachtige ervaring, het was precies wat ik ervan verwachtte. Een Kever vind ik mooi, maar is meer ‘basic’ met weinig luxe. Maar toch, het model was excentrieker en trok me erg aan. Een Kever was ook mijn eerste auto, een 1303 van zeventien jaar oud, die ik van mijn ouders kreeg. Na een jaar heb ik die moeten restaureren, wat ik met mijn vader heb gedaan.”
Kever in onderdelen
“Met behulp van het boekje ‘Vraagbaak’ heeft hij de motor uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Na anderhalf jaar heb ik de auto verkocht, omdat die weer erg begon te roesten enzo. Ik heb toen een Mitsubishi Colt gekocht, dat was wel luxueuzer, maar de liefde voor de Kever bleef bestaan. Een paar jaar later heb ik er toch weer eentje gekocht en die opgeknapt, die was achttien jaar oud. Ik heb die in onderdelen gekocht, een soort IKEA pakket, maar zo lag hij bij die meneer. Die zag het niet meer zitten om de auto in elkaar te zetten en ik heb het ‘bouwpakket’ zo meegenomen.”
Engelengeduld
“We hebben er anderhalf jaar over gedaan om die in elkaar te zetten. De moeilijkste onderdelen, waren die niet gelabeld waren. Maar weer met het boekje ‘Vraagbaak’ is het gelukt. Er zijn wel heel veel lelijke woorden overheen gegaan, maar voor al het engelengeduld van mijn vader, heeft ervoor gezorgd dat het goed is gegaan. Deze Kever heb ik twee jaar gehad. Ik ging trouwen en de Mitsubishi, samen met de Kever, waren gewoon te kostbaar in onderhoud, belastingen, verzekeringen, …, maar toch bleef het trekken.”
Miniaturen
“Ik verzamelde ook al miniaturen, al had ik er toen niet zoveel van, misschien vijfentwintig. In 1997 kocht mijn vader een gele Kever 1303 uit 1972, zijn favoriete model en die is nog steeds in de familie. We hebben die samen opgeknapt en nu heeft mijn schoonzoon die. Daardoor is zijn interesse aangewakkerd, dus ook dat blijft in de familie. Als hobby heb ik nog een Volkswagen Cabriolet gehad en drie jaar geleden kochten we een New Beetle. Niet te vergelijken met de oude Kever, al is deze ook tweeëntwintig jaar oud. De motor zit voorin, luxe stoelen, geweldig rijcomfort en het is een cabriolet. Die is voor plezierritten, voor werk, etc, heb ik een Opel Astra Station.”
Uniek
“De Volkswagen Kever blijft voor mij uniek en ik heb ondertussen 507 modelletjes. Lieve vrienden hebben ook nog vier mooie modellen uit Amerika meegenomen. Vroeger spaarde ik ook allerlei prullaria over de Kever, zoals krantenartikelen, bierviltjes, theepotten, aardewerk, schilderijen, … Als het maar een Kever betrof. Dat doe ik niet meer, maar de miniaturen vind ik nog steeds top, niet alleen de kever, ook de Volkswagen busjes.”
NN
Leuke weetjes over de Volkswagen Kever
De bijnaam en de magie
De Kever draagt wereldwijd andere bijnamen: Käfer in Duitsland, Beetle in de VS en Fusca in Brazilië. Die ronde, vriendelijke snuit geeft hem bijna een ‘gezicht’—waardoor zelfs niet-autoliefhebbers hem meteen herkennen.
Een trouwe reisgenoot
Van stoffige woestijnwegen tot Scandinavische winters: het luchtgekoelde motortje pruttelt onverstoorbaar door. Niet de snelste, wel de gezelligste—waarbij de reis zélf het avontuur wordt.
De Kever in films en popcultuur
Herbie (nummer 53) maakte de Kever onsterfelijk op het witte doek. Ook in reclames en videoclips duikt hij op: tijdloos design met instant nostalgie.
Een geluid dat je herkent
Dat warme ‘putter-putter’ van de luchtgekoelde boxermotor hoor je uit duizenden. Eén draai aan de sleutel en je staat meteen weer in een andere tijd.
Van studentenkamer tot museumstuk
Voor de één was het de betaalbare eerste auto; voor de ander het levenslange hobbyproject. Intussen pronkt de Kever net zo makkelijk in een verzameling als in een museumzaal.