Laatste nieuws:
Voor het eerst op reis met een motorhome? Dit moet je weten!

Voor het eerst op reis met een motorhome? Dit moet je weten!

Een motorhome heeft veel voordelen, maar in coronatijden steeg de populariteit eens te meer. Maar hoe kies je nu de ideale motorhome en waar moet je nog rekening mee houden? VAB legde het oor te luisteren bij Ben Van den Bossche, expert ter zake bij de Vlaamse Kampeertoeristen.

Hoe kies ik de juiste motorhome?

Van den Bossche: “Natuurlijk speelt de samenstelling van je gezin een primordiale rol. Een gezin met tieners of heel jonge kinderen heeft niet dezelfde behoeften als een koppel dat zich regelmatig verplaatst. Waar ligt je reisdoel, in welke periode wil je op stap gaan? Hoe belangrijk is je autonomie? Sta je het liefst op een camping of is een camperplaats zonder veel voorzieningen voldoende? Wil je vaak in dorpen en steden komen, trek je liever de bergen in of zoek je graag rustige lokale wegen op? Hoeveel luxe wil je aan boord? Wil je sportuitrusting of fietsen meenemen? De antwoorden op al die vragen helpen je om de juiste camper te kiezen. Aan beginners raad ik aan om de eerste keer een motorhome te huren. Een gemiddelde camper kost wel wat geld en je moet zo’n vakantieformule toch eerst uitproberen om te zien of ze je bevalt.”

Voor welk model moet ik gaan?

Van den Bossche: “Er bestaat een vijftal categorieën. Vans heb je in alle soorten en maten, van kleine omgebouwde personenwagens tot grote kampeerbussen, maar steeds gebouwd in een standaardmodel bestelwagen. Er bestaat een enorm aanbod aan indelingen en uitrustingen, en de prijsvork is navenant. Bij de halfintegralen gebruikt de constructeur het front van een bestelwagen. De opbouw is vergelijkbaar met die van caravans, de indeling en uitrusting kunnen alle denkbare vormen aannemen. Zo’n halfintegraal is veelal wat breder en langer dan de klassieke campervan. Bij de integralen wordt voor de opbouw enkel het platform van de bestelwagen gebruikt en daarop wordt een volledige carrosserie gebouwd. De bestuurderscabine wordt een onderdeel van het woongedeelte als je de stoelen omdraait, wat een ruimer gevoel binnenin oplevert. Alle mogelijke grondplannen en uitvoeringen kunnen. Alkoven maken net als halfintegralen gebruik van een bestaand bestelwagenchassis, maar in plaats van een gestroomlijnde aansluiting van de voorruit tot het woongedeelte bouwt men boven de bestuurderscabine een bobbel met daarin een extra groot bed. Grootste voordeel van zo’n alkoof is het groter aantal slaapplaatsen op een beperkte opbouwlengte. En dan heb je nog de liners, die eigenlijk thuishoren in de categorie van integralen, maar door hun omvang, uitrusting en de daaraan gekoppelde prijs stilaan een aparte groep vormen. Het onderstel is meestal dat van een truck.”

En welk type aandrijving?

Van den Bossche: “Als je nooit de bergen intrekt, dan kun je gerust voor iets minder vermogen en koppel kiezen. Wil je helemaal ontspannen reizen, opteer dan voor een automaat. Tegenwoordig zorgen die niet langer voor extra verbruik, vaak is zelfs het tegendeel waar. Wil je moeilijkere paden berijden, dan is een 4×4 een mogelijke optie. Elektrische aandrijving is omwille van de autonomie nog niet realistisch, en het aanbod motorhomes met benzinemotor is sterk beperkt. Zo blijft er in de praktijk dus enkel de diesel over. Als die aan de modernste euronorm voldoet, dan heeft die in principe een beperkte CO²-uitstoot. Niet onbelangrijk in steden met lage-emissiezones. Overweeg je een aankoop, houd er dan rekening mee dat de toelatingsvoorwaarden in Vlaanderen vanaf 2025 nog verder zullen verstrengen. Die zijn gebaseerd op de euronorm van het voertuig, die je terugvindt op het inschrijvingsbewijs. Met een Euro 6 zit je nog een vijftal jaar goed, vanaf najaar 2027 heb je minstens een Euro 6d nodig. Check ook de toelatingsvoorwaarden in je favoriete vakantielanden, zodat je binnen een paar jaar niet met een motorhome zit die nergens meer welkom is.”

Voor het eerst op reis met een motorhome? Dit moet je weten!

Hoe kan ik de beschikbare ruimte indelen?

Van den Bossche: “Op die vraag bestaat geen eenduidig antwoord. Meestal bepaalt de inplanting van het bed of de bedden voor een groot stuk het grondplan. Je kunt kiezen voor een dwarsslaper of langsbedden, stapelbedden voor de kinderen, een centraal hefbed, een (hef)bed boven de stuurcabine… Wil je een centraal kingsize bed of een enkel bed aan iedere kant? Je kunt ook kiezen voor een zogenaamd Frans bed, knus naast elkaar met ernaast meestal het toilet of de douchecel. Wil je de keuken centraal of achteraan? We zien nu ook steeds meer indelingen met een portefeuilletafel. Die bieden vaak een zee van ruimte in het interieur. Een zitbank gecombineerd met draaibare cabinestoelen benut de ruimte meestal optimaal. Kortom, keuze zat.”

Waar zitten mijn medereizigers?

Van den Bossche: “Tijdens het rijden mogen je passagiers enkel de zitplaatsen met veiligheidsgordels gebruiken. Vaak hebben die ook al goedgekeurde bevestigingen voor kinderzitjes. Hoe aanlokkelijk het ook kan zijn, een dutje doen in een van de bedden terwijl man- of vrouwlief rijdt is niet toegelaten. Ook je trouwe viervoeter moet veilig worden vastgemaakt.”

Kan dat allemaal met mijn B rijbewijs?

Even goed opletten! Peter Landsheere, algemeen directeur van VAB-Rijschool, bevestigt dat je met een B of BE rijbewijs een voertuig tot maximaal 3,5 ton en 8 passagiers mag besturen. Maar voor zwaardere motorhomes heb je een vrachtwagenrijbewijs C1 nodig en moet je de snelheids- en parkeerregels en het inhaalverbod, van toepassing op deze categorie, toepassen. De houder van zo’n rijbewijs C1 moet bovendien over een geldig rijgeschiktheidsattest (medisch attest) beschikken. VAB-Rijschool helpt je graag verder met al je vragen over het behalen van het juiste rijbewijs en de verkeersregels die op een motorhome van toepassing zijn. Meer info vind je alvast op vabrijschool.be/caravan-en-motorhome. Van den Bossche: “Rijden met een motorhome is trouwens echt niet zo moeilijk. Wel moet je weten dat hij breder, langer en hoger is dan een personenwagen en je voetgangers en fietsers minder goed ziet. Vooral bij het rechts afslaan moet je je bewust zijn van een grotere dode hoek en moet je goed weten wat je achterwielen doen. Weet ook dat de meestal lange overbouw – het stuk voorbij de achteras – ervoor zorgt dat je bij het afslaan te maken krijgt met een belangrijke uitzwaai van de achtersteven. Goede achteruitkijkspiegels zijn bijna altijd standaard gemonteerd. Een achteruitrijcamera is misschien geen overbodige luxe. Nog niet alle modellen zijn uitgerust met een zijwind assistent, maar uit tests blijkt toch dat het een niet te versmaden pluspunt is.”

Hoeveel stroom kan ik gebruiken op de camping?

Van den Bossche: “Als je stroom wilt afnemen, dan controleer je het liefst vooraf hoeveel ampère je campingplek biedt. Dat kan sterk variëren en gaat van 3 à 4 ampère tot soms zelfs 16 ampère. Je staat er dus best even bij stil hoeveel elektriciteit je apparaten verbruiken, zodat de stoppen niet doorslaan wanneer je tegelijk je waterkoker en je oventje wilt gebruiken. Dat kun je berekenen met een eenvoudige rekensom. Bij een stroomaansluiting van 230 volt mag je aannemen dat het aantal watt dat je toestel verbruikt, gedeeld door die 230, aangeeft hoeveel ampère je aansluiting minimaal zal moeten zijn. Nemen we als voorbeeld een koffiezet van 800 watt. Je deelt die door 230, dan kom je uit op 3,5 ampère. De omgekeerde berekening geldt natuurlijk ook. Als je op de camping 10 ampère ter beschikking hebt, dan kun je maximaal 2300 watt tegelijkertijd aansluiten vooraleer de zekering het begeeft (10×230=2300). Vergeet ten slotte niet dat de woonbatterij van je motorhome geen onbeperkte capaciteit heeft, en dat als er geen omvormer aanwezig is je er enkel toestellen van 12 volt op kunt aansluiten.”

Wat met mijn motorhome als ik niet met vakantie ben?

Van den Bossche: “Je stalt je motorhome het best op een veilige plaats. Een goed geventileerde, droge en afgesloten ruimte geniet de voorkeur, maar een voldoende ruime carport doet het ook goed. Er bestaan ook speciale hoezen, maar houd er rekening mee dat die ademend moeten zijn en dat ze de verluchting in de wagen in grote mate belemmeren. Om diefstal te vermijden is een goed alarm en een degelijk trackingsysteem aan te raden. Verder zijn er ook mechanische hulpmiddelen als stangen die het stuur of de pedalen blokkeren, extra veiligheidssloten en zelfs gasalarmen die voorkomen dat de bewoners worden verdoofd en inbrekers ongestoord hun gang kunnen gaan.”

Bron: VAB
Foto’s: Noordernieuws.be

Facebook23
Twitter
Follow Me
Tweet