Cafés worden voorbereid op de opening

Hoe is het caféloze leven voor de uitbaters zelf?

Cafés spelen een heel grote rol in onze samenleving en ons sociale leven. Je gaat er niet alleen naar toe voor het pintje of het wijntje. Je gaat voor de sociale contacten, het buurten, de roddels en veel mensen gaan om even niet eenzaam te hoeven zijn.

In deze tijd van lockdown snakken steeds meer mensen er naar om weer als vanouds op café te kunnen gaan. Tot er een vaccin is zal het niet als vanouds zijn, maar met de juiste maatregelen kunnen mensen weer anderen ontmoeten. De mens is een kuddedier en in deze situatie merk je hoe je het contact met anderen mist. Met je dierbaren, je familie en dus ook de mensen in het café. Maar mensen die dat nog veel meer missen, zijn de cafébazen zelf. Die dagelijks tientallen mensen spreken, vriendschapsbanden met ze opbouwen, precies weten wie wat drinkt en hoe de thuissituatie is. Maar die ook horen, zien en zwijgen, de ethiek van het vak. Hoe gaan zij om met deze tijd? We vroegen het aan een aantal bekende mensen in de horeca van Essen en Kalmthout.

Hoe is het caféloze leven voor de uitbaters zelf?

Marc Meeusen van café De Meeuw vertelt…

“Het leven is nu heel anders”, vertelt Marc. “Ik ga tuinieren bij mijn vriendin, ik fiets veel, soigneer mijn duiven en wil gaan behangen in het café. Waar het anders vaak laat was, ga ik nu vroeg naar bed en ben dus vroeg op. Ik verveel me nog niet, maar ik mis de sociale contacten enorm en zou het liefst vandaag nog de deur van het café open gooien. Je probeert contact te houden met de mensen, maar het is niet hetzelfde, je mist de kameraadschap. Normaal praat je met iedereen en dat mis je nu. Als je bekenden tegenkomt, dan roep je een babbel op anderhalve meter afstand, maar dat haalt het natuurlijk niet bij de normale situatie. Over sommige klanten maak ik me wel zorgen, omdat die zo eenzaam zijn en hun contacten vooral in het café hebben. Hoe het in de toekomst zal gaan? Als we weer terug open mogen, zou de eerste dag best op maandag zijn. Dat is toch altijd rustiger, omdat mensen de volgende dag weer moeten werken. Doe je het op vrijdag, dan zal het meteen keidruk zijn. Maar voor mij mag het terug opengaan. Ik mis de mensen heel erg, het sociale contact is niet te vervangen!”

Hoe is het caféloze leven voor de uitbaters zelf?

Ingrid Walus van café De Kroon vertelt…

“Anderhalf jaar geleden zijn we naar de Nieuwmoer verhuisd en er moest nog een en ander aan ons appartement worden gedaan. “ legt Ingrid uit. Daar zijn we nu mee bezig. Is onze woning klaar voordat het café weer open mag, dan zullen we daar dingen aan gaan pakken. Zoals een grote kuis en wat behangen, verven, eventueel nieuwe verlichting als de winkels dan terug open zijn. We gaan niet moderniseren, maar gewoon de boel opfrissen. We missen de klanten en het sociale contact heel erg. Via sociale media, zoals messenger en WhatsApp, houden we wel contact, maar dat is toch anders. We liggen vroeger in bed en staan vroeger op. Je moet echt een routine ontwikkelen met andere tijden. De toekomst? Het hangt vooral af van het gezond verstand van de mensen. Zolang het mooi weer is kunnen we ons terras uitbreiden, zodat je de ‘social distance’ aan kan houden. Dan moet je wel gaan nadenken hoe je het met je bediening gaat doen en de betalingen. Bij ons kan je met Payconiq betalen, dus met je gsm. Maar hoe gaat het met glazen spoelen? Koud water verwijdert het virus niet. Dan pakt de klant het glas aan, mondkapje omhoog en raakt daarbij dus zijn gezicht aan, kapje weer naar beneden, etc. Als je daar over na gaat denken, wordt het moeilijk. We zouden niets liever dan zo snel mogelijk openen om weer aan het werk te gaan. Maar de gezondheid van iedereen gaat voor, dat moet primeren. Ben je niet zeker dat dat veilig verloopt, dan gaat het niet. We missen onze klanten heel erg, je bent het sociale contact zo gewoon. De klanten zijn zo’n beetje je familie, we hopen dat we ze nog dit jaar op een gezonde manier kunnen terugzien.”

Hoe is het caféloze leven voor de uitbaters zelf?

Gert Raijmaekers van café Rex vertelt…

“We hebben drie kinderen, dus altijd ambiance.” vertelt Gert. “Ik houd me nu veel met mijn gezin bezig, want daar heb ik normaal nooit tijd voor. Dat is de positieve kant. Maar emotioneel mis ik mijn zaak heel erg. Het is vreemd veel thuis te zijn. Ik heb veel gerust, gekuist en gepoetst, dus we houden ons wel bezig. We hebben enorme solidariteit ontvangen van de Federale regering, de Vlaamse regering, het gemeentebestuur van Essen en van AB InBev. AB InBev heeft een systeem opgestart: www.supportyourbar.be. Daar kunnen klanten een voucher kopen om later een pintje te komen drinken. Ook mensen die in deze periode verjaren kunnen dat melden op https://jupilerbirthday.be/nl. Omdat je je vrienden geen pintje kan geven op je verjaardag, kun je dat verzetten en krijg je een voucher, dat, als je je verjaardag komt vieren na deze periode, je gratis tien pinten krijgt. Dat geldt voor de cafés die aangesloten zijn bij Café Courage, het overkoepelend orgaan van AB InBev, die Jupiler en Stella tappen. Ik heb nu veel tijd voor mijn hobby’s, maar mijn grootste hobby is café houden en dat mag nu niet. Andere hobby’s zijn de politiek en films kijken. De vergaderingen van de gemeenteraad zijn nu digitaal, dat is nieuw en nogal wennen. Als je fysiek met elkaar aan tafel zit, is dat gewoon heel anders. Via Skype en WhatsApp heb ik veel contact met klanten. Je bouwt een vaste band op en ik zal geen moeite hebben om die band voort te zetten. Met sommige klanten bel ik regelmatig, uit bezorgdheid en dat wordt ook gewaardeerd. Aan de ene kant wil ik zo graag de zaak opengooien en dingen organiseren. Ik wil graag tegemoet komen aan de mensen die deze zomer geen festivals kunnen vieren. Kleinschalige dingen, zoals de muziekthema’s van de festivals presenteren. Maar ja, is dat verstandig met deze pandemie… Ik ben in blijde verwachting van de nieuwe regels en van het aantal mensen dat binnen mag. Ik mis het contact met de mensen, het sociale. Maar als we langer dicht moeten blijven vanwege de veiligheid, dan moet dat. Beter dat, dan vrienden en klanten gaan begraven.

NN

Facebook306
Facebook
Twitter
Visit Us