Laatste nieuws:
De bijzondere hobby van Eugène Lapidaire
De bijzondere hobby van Eugène Lapidaire

De bijzondere hobby van… Eugène Lapidaire

Hobby’s kunnen voortkomen uit een interesse die van vader op kind is overgebracht. Dat kan van alles zijn, soms iets voor de hand liggend of juist niet. De vader van Eugène Lapidaire reed in een Daf 600 en dat was de reden voor Eugène (61) de reden er zelf ook altijd mee te blijven rijden én ze te verzamelen. In het dagelijks leven is Eugène Classic Car Consultant en helpt mensen bij het verzamelen van oude voertuigen, maar ook bij de aankoop, verkoop en advies op de meest uiteenlopende vlakken.

Eugene Lapidaire - voorzitter Daf Club België en Daf Club Nederland - Daf 55 uit 1969
Daf 55 uit 1969
Sportief door variomatic

“Dafs zijn heel goed rijdende auto’s”, legt Eugène uit. “Niet alleen voor de langere afstanden, maar ze rijden ook heel sportief: je kunt er stevig mee doorrijden en ook voor het circuit zijn ze uitstekend geschikt!”
Wat ze voor het sportieve rijden ook interessant maakt, is dat iedere Daf een variomatic heeft. Dat is een versnellingsbak met continue variabele transmissie. Oftewel: ze worden niet beperkt tot het aantal klassieke versnellingen.

Daffodil 32 Standaard uit 1967 met slechts 16.000 km op de teller
Daffodil 32 Standaard uit 1967 met slechts 16.000 km op de teller
Mijn eerste auto was een Daf 33

“Mijn eerste Daf, een Daf 33, was ook mijn eerste auto, dat was in 1977”, vertelt Eugène. “Ik heb die nog steeds, maar ik rij er niet meer mee. Hij staat op de nominatie om gerestaureerd te worden. Ik heb nog zes Dafs en twee Volvo’s. Die Volvo’s hebben ook een variomatic. Die zijn allemaal in rijdende staat.”

Volvo 850 T5R uit 1995
Volvo 850 T5R uit 1995
Voorzitter van Daf Club België en Daf Club Nederland

Eugène is niet de enige met een voorliefde voor Dafs. Sinds ongeveer tien jaar is hij voorzitter van Daf Club België met ongeveer tachtig leden en lid van Daf Club Nederland met ongeveer 1600 leden. Samen met Laszlo Mogyorossy van Daf Club Nederland is hij lid van de Technische Commissie en samen helpen ze bij sleuteldagen die door de twee Daf Clubs worden georganiseerd. Zij kijken dan mee en geven advies, terwijl de leden aan het repareren zijn.

Volvo 66 Station uit 1979
Volvo 66 Station uit 1979
Daffodil 32

“Mijn Dafs en Volvo’s staan in een grote garage bij ons huis, de gewone auto’s moeten buiten slapen. De jongste auto is 21 jaar en de oudste 56. Tegenwoordig koop ik er geen meer bij, maar mocht er iets heel speciaals voorbij komen, dan zou ik het misschien overwegen.”
De auto’s van Eugène staan niet alleen maar in die garage. “We gaan er ook altijd mee op vakantie en reden er al mee naar de Alpen, door de Gotthardpas, de Franse Alpen en naar Italië. Dat gaat altijd goed, we hebben nooit pech gehad. Als ik weer eens een auto kocht, moest die liefst in goede en rijdende staat zijn. Eén van de auto’s wordt niet gebruikt, een Daffodil 32 Standaard, omdat die vrij uniek is. “Met die standaardversies werd gereden tot ze ‘op’ waren en gingen dan naar de sloop. Er zijn er dus niet veel meer van. Mijn Daffodil had nog maar 12.000 kilometer gereden. Tot nu heb ik er zelf in dertig jaar 4000 kilometer mee gereden.”

Daffodil 31 uit 1965 opgebouwd door oud fabriekspiloot André Rancy
Daffodil 31 uit 1965 opgebouwd door oud fabriekspiloot André Rancy
Restauraties zoveel mogelijk zelf

Eugène restaureert zoveel mogelijk zelf, maar voor grote restauraties gaat hij of naar een carrossier hier en anders wordt de auto via Laszlo naar Hongarije getransporteerd waar hij onder handen wordt genomen.

Links Daf 55 coupé uit 1972
Links Daf 55 coupé uit 1972
Groeiend aantal leden Dafclub

“Die carrossiers zijn wel te vinden. Maar als je een Daf écht gaat restaureren, zit je al gauw boven de prijs die je er ooit voor zult krijgen. Dit omdat de waarde van de oldtimer minder is, dan je voor een volledige restauratie zou betalen. Dit geldt niet alleen voor Dafs, maar voor heel veel oldtimers. Bij Daf Club Nederland zijn nog veel onderdelen. Daf Club België is veel kleiner en heeft niet zo’n groot magazijn. Sinds een poosje groeit het ledenaantal van de beide clubs. Leuk is dat daar ook jongeren bij zijn.”

Volvo 340 met Variomatic uit 1988
Volvo 340 met Variomatic uit 1988
Volvo P1800 uit 1966 met 4,8 miljoen km

Niet alleen in België en Nederland zijn Daf liefhebbers. Oldtimers zijn er om mee te rijden. Irv Golden woont in Amerika en heeft een Volvo P1800 uit 1966, waar in 2013 4.800.000 kilometer op de teller stond. Een aantal dat nu ongetwijfeld veel hoger is.

Automuseum Brussel

“Twee van mijn auto’s hebben in 2014 in het automuseum in Brussel gestaan. Dat was een tijdelijke tentoonstelling van een maand, waar we ook zelf met die Dafs naar toe zijn gereden. Ik vind het heel leuk om met deze auto’s te rijden. Maar vooral ook het sociale aspect: praten met geïnteresseerden, het sleutelen en het onderhoud.”

Daf 600 uit 1960 in het automuseum van Brussel
Daf 600 uit 1960

LW

Hebt u ook zo’n bijzondere hobby waar u graag over vertelt of kent u iemand? Laat het ons weten via het contactformulier. We nemen u graag een interview af! U hoeft niet in Essen te wonen.

Facebook7
Twitter
Follow Me
Tweet