Laatste nieuws:
Retapstore - Hervulbare kraanwater waterflessen voor thuis en onderweg - Voor particulieren en bedrijven - Kortingsactie Noordernieuws - juli 2018
13 tips voor minder haast

13 tips voor minder haast

Waarom hebben we toch vaak zoveel haast? We racen door het leven heen, zonder goede reden. Breng jezelf terug naar een natuurlijk tempo en leef een kalmer leven.

Rennen en vliegen, maar waarom eigenlijk?
Ik ben er zelf ontzettend goed in. Sterker nog, ik merkte laatst op hoe ik haast in mijn dagelijkse zinsopbouw verwerk. Vrijwel altijd wanneer ik naar het toilet ga zeg ik iets als ”Ik ga nog even naar het toilet”. En ik heb geen idee waarom het altijd even snel moet. Waarom zou ik niet gewoon naar het toilet gaan?

Omdat ik haast heb. En ik ben niet de enige. Het idee om meer te doen in minder tijd jaagt mensen op. Iedereen wil opschieten, doorgaan, niet treuzelen. Voor je het weet is je leven voorbij, en je hebt nog zoveel te doen!

Het leven door je vingers laten glippen
Niet lanterfanten, geen nutteloze dingen doen, gewoon doorgaan. Jezelf nuttig maken. Discipline en vooruitgang. Alleen dan mag je je goed voelen over jezelf.

Het probleem hiermee is dat we er soms in doorslaan. We haasten onszelf gek en ondertussen glipt het leven tussen onze vingers door.

Waarom? Omdat de tijd sneller lijkt te verlopen als je sneller leeft. Dus hoe drukker je je maakt om meer te doen in minder tijd, des te minder tijd je lijkt te hebben. Met andere woorden: haasten is gekkenwerk. Het maakt je leven minder leuk. Je hebt het gevoel dat je minder tijd hebt, en het kost je ontzettend veel energie. Tijd om te stoppen met haasten.

13 Tips om te stoppen met haasten
Maar hoe doe je dat, stoppen met haasten? Hieronder vind je enkele tips.

1. Probeer je aandacht zoveel mogelijk te richten op één ding tegelijk. Multitasken lijkt heel productief, maar in werkelijkheid kost het je veel energie en geeft het je een druk gevoel.

2. Heb je het erg druk? Houd dan overzicht door goed te plannen. Als je goed plant hoef je je niet meer druk te maken, maar hoef je simpelweg alleen de planning te volgen. Dat betekent dus dat je één keer de tijd neemt om alle taken goed te overdenken, waarna je lekker kunt singletasken in het vertrouwen dat de planning klopt.

3. Neem bewust momenten van rust om de tijd te vertragen. Als je de hele dag door blijft rennen en vliegen, dan is je dag zó voorbij. Neem even een momentje waarop je helemaal niets doet. Drink bijvoorbeeld een kopje koffie in stilte, en luister naar de geluiden om je heen. Op zo’n manier voelt 5 minuten als een eeuwigheid.

4. Stel duidelijke prioriteiten. Vaak haasten we onszelf om dingen die niet belangrijker zijn dan innerlijke rust. Draai die volgorde eens om, en zet die rust op de eerste plaats. Laat je niet opjagen!

5. Merk je gewoontes op. Loop je vaak snel zonder reden? Of heb je de neiging om gehaast boodschappen te doen? Kalmeer jezelf dan. Doe net alsof je op vakantie bent, en neem een rustiger tempo aan. Een tempo waarbij je de tijd neemt om ondertussen te genieten van de omgeving.

6. Ik herinner mezelf vaak aan het leven op het Franse platteland als ik me haast. Dan denk ik even over hoe rustig de mensen daar leven, en dan krijg ik de neiging om zelf rustiger te worden.

7. Je kunt ook kalm zijn in een gehaaste maatschappij. In plaats van erin mee te gaan, kun je een beetje afstand nemen en het simpelweg observeren. Zonder erover te oordelen. Voel en waardeer hoe je stil staat te midden van razend verkeer en rennende mensen.

8. Ga eens in een koffiezaakje zitten in een stad en drink rustig een kopje koffie terwijl je ziet hoe mensen voorbij komen. Dat is een geweldige manier om de drukte te observeren zonder dat je er zelf in wordt meegezogen.

9. Doe minder. Heb je een dagelijkse to-do lijst waar je mee werkt? Zet er dan simpelweg minder op. Zorg er vooral voor dat je er belangrijke dingen op hebt staan die je echt verder brengen richting je doelen.

10. Kom ruim op tijd voor afspraken. En zorg dat je kunt genieten van de tijd die je misschien wachtend moet doorbrengen. Neem een boek mee bijvoorbeeld.

11. Laat je smartphone in je zak. Het constante ‘verbonden zijn’ en van ‘alles op de hoogte zijn’ geeft veel mensen een druk, gehaast en toch eenzaam gevoel. Je kunt ook je 4G uitschakelen zodat het even lekker stil blijft.

12. Versimpel je dagelijkse verplichtingen. Als je je elke week moet haasten, omdat je naast je baan ook nog in de ouderraad zit, is het misschien slim om de ouderraad op te zeggen.

13. Doe af en toe helemaal niets. Ga zitten en haal adem. Meer niet. Als je dat een paar minuten doet, merk je dat het prima is om af en toe niets te doen. Je hoeft niet elke minuut op te vullen met een activiteit. Niets doen is een perfecte bezigheid.

Haast jezelf niet voorbij. Dingen hoeven niet altijd snel. Sterker nog, veel dingen hoeven helemaal niet. Rennen en vliegen ziet er misschien interessant uit, maar iets langzamer leven en er met volle teugen van genieten voelt een stuk fijner.

Een beetje meer joie de vivre kan helemaal geen kwaad. En het doet heel veel goed. Probeer het eens.

Bron: Sochicken
Foto: Pixabay

Facebook12
Facebook
Google+
Twitter
Visit Us