Het is winter, dus het kan ’s nachts vriezen. Een glad wegdek is voor veel bestuurders een nachtmerrie. Want slippen, hoe doe je dat – en vooral: wat doe je níét? Je leert het in zes tips, óók voor EV-rijders.
1. Rem. Vooral. Niet.
Dé gouden tip om zo snel mogelijk te stoppen met slippen: blijf van het rempedaal. Je hebt misschien de reflex om in paniek alles dicht te gooien. Wel, doe het niet. Want door hard te remmen, gaan de wielen blokkeren en schuif je dus nog harder. En da’s het laatste wat je wil. Enige uitzondering: als een crash echt onvermijdelijk is. Dan rem je zo hard je kan, om de impactsnelheid zo veel mogelijk te verminderen. Maar voor de rest is de rempedaal eens je aan het slippen bent níét je vriend. Integendeel.
2. Ontkoppel, asap
De koppeling is dat dan weer wél. Duw deze meteen in. Zo krijg je het snelst weer grip op het wegdek. Dat je tijdens het slippen vooral ook geen gas geeft, hoeven we er niet bij te vermelden, toch?
3. Ja, maar ik heb een EV en dus geen koppeling…
Rij je met een elektrisch voertuig? Of met een automaat? Handig, want dan heb je maar twee pedalen. Ontkoppelen kan dan niet, remmen mág niet. Wat doe je dan wel? Eenvoudig, het gaspedaal loslaten volstaat. In neutraal zetten is niet de bedoeling, want daar is helemaal geen tijd voor en je hebt uiteraard beide handen nodig om je stuur vast te houden. Rij je in de zogenaamde one-pedal-drive modus, of doet je auto dus aan regeneratief remmen (je auto vertraagt automatisch sterk als je het gaspedaal lost), doe je net hetzelfde. Dus kijken en sturen. Veel kans trouwens dat jouw EV de slip ‘herkent’ en meteen de one-pedal-drive uitschakelt. Het ESP-systeem (elektronische stabiliteitscontrole) dat standaard op alle nieuwe wagens zit, zal ook helpen om jouw auto zo snel mogelijk weer grip op het wegdek te geven.
4. Kijk! (maar níét naar die boom, muur of paal)
Kijk naar de oplossing. De uitweg. En dus niet naar het gevaar. Eens in paniek is het niet evident om níét te fixeren op die steeds dichterbij komende boom, muur of lantaarn, maar doe het niet. Zoek de uitweg van de slippartij en kijk waar je naartoe moet. Blijf in die richting kijken…
5. Stuur naar links. Of naar rechts.
… want je handen volgen dan automatisch. En je stuurt – zachtjes! – naar links of rechts, afhankelijk van waar de uitweg zich bevindt én hoe je aan het slippen bent. Ga je rechtdoor in een bocht in plaats van links of rechts, dan zijn je voorwielen aan het slippen. Wat je dan doet, is meesturen in de richting waarnaar de wagen aan het schuiven is. Van zodra je weer grip hebt, stuur je in de richting van de bocht. Als je achterwielen wegslippen en je daardoor om je as draait, stuur je het best tegen. Doe het snel, maar niet te fors. Bij een bruusk remmanoeuvre dreig je immers je wagen opnieuw aan het slippen te brengen.
6. Anticipeer
Elke fractie van een seconde is er eentje gewonnen. Vermijd in gevaarlijke omstandigheden koste wat het kost afleiding achter het stuur. Geen sms’je naar je lief, niet prutsen aan knoppen. Pas je snelheid aan en hou voldoende afstand tot je voorganger. Hoe korter de slip, hoe groter de kans op een heelhuidse afloop.
Bron: VAB
Foto: Pixabay