Laatste nieuws:
de-bijzondere-hobby-van-stany-wouters

De bijzondere hobby van… Stany Wouters

Stany Wouters is vanwege zijn bedrijf geen onbekende in Essen en omgeving. Minder bekend is zijn grote hobby en passie: oude motorfietsen.

“Ik sleutelde heel graag en had van kinds af aan een voorliefde voor motorfietsen.”, vertelt Stany (54), “Ik kocht in 1978 mijn eerste motor: een BMW uit 1950, een R26. Deze kocht ik van een klant die hem had staan en toen was het hek van de dam.”

04-de-hobby-van-stany-wouters-dsc_3994

Vanaf dat moment ging Stany op zoek naar oude motorfietsen van voor 1928. Hij zocht in binnen- en buitenland, via connecties en zocht in krantjes uit Frankrijk, Nederland en België en via via. “Vanaf mijn 25ste kocht ik ieder jaar een motorfiets. Ik kocht alle merken, alles wat interessant was.”

Rond zijn 35ste ging Stany het anders doen: “Ik ging vanaf dat moment selectiever te werk, ik had er toen veertig staan. Ik kocht alleen nog maar motorfietsen met platte naftbakken, de zogeheten flattankers. Die werden voor 1928 gebouwd, na 1928 kwamen bolle tanken in de mode.”

07-de-hobby-van-stany-wouters-dsc_3997

Twee merken waren zijn favoriet: Sarolea en FN (Fabrication National), allebei de fabrieken zaten in Herstal. Sarolea bestaat sinds rond 1963 niet meer, dat fuseerde met andere technische bedrijven. Veel motorfietsfabrieken hadden het toen zwaar, vanwege de komst van de auto en de Japanse motorfietsen.

“Tien jaar geleden besloot ik om me toe te leggen op motorfietsen van voor 1914. Uit de tijd van voor 1928 had ik de voornaamste stukken al weten te bemachtigen en de lol was er een beetje af. Motorfietsen van voor 1914 zijn heel moeilijk te vinden, dus het is des te leuker als je dan iets tegenkomt. Tegenwoordig zoek ik via internet, maar ook nog steeds via mijn connecties.”

15-de-hobby-van-stany-wouters-dsc_4005

In Stany’s museum staan alle motorfietsen keurig in gelid, sommige met de helm of zelfs motorlaarzen van de laatste eigenaar erbij. Er zijn vitrines met onderdelen, zorgzaam gerangschikt en uitgestald. Langs de wanden zie je benzinetanks, onderdelen, claxons en meer. Uit alles blijkt zijn passie en liefde voor zijn grote hobby. “Ik knap de motorfietsen op, zodat je er mee kunt rijden. Technisch zijn ze perfect in orde, maar ik werk de verf niet bij, ik zet ze neer in de staat waarin ik ze vond. Dat betekent dat er hier en daar kale plekken op de motorfietsen zijn. Om te zorgen dat de boel niet gaat roesten, is hier een speciale klimaatbeheersing die zorgt dat de lucht droog is en blijft.”

09-de-hobby-van-stany-wouters-dsc_3999

Sarolea en FN hebben nog steeds Stany’s grote interesse, maar andere merken ook wel. “Bayard en Peugeots uit 1904 en 1905 zijn ook heel interessant. Begin vorige eeuw was België hét motorland van de hele wereld. Dat had met de enorme wapenindustrie te maken. Door het wereldwijde dealernetwerk, kon FN buiten wapens daar ook motorfietsen afzetten. Door die wapenindustrie hadden ze de apparatuur en de kennis om ze te maken. Het is ook om die reden dat FN nog steeds bestaat. De oudste FN die ik hier heb staan is uit 1902.”

“In Nederland is een grote vereniging, de V.M.C. (Veteraan Motoren Club) die zo’n 1200 leden telt en sinds 1985 ben ik daar ook lid van. Ik kwam met de club in contact doordat ik ze vaak op beurzen zag. Ze hadden al vier regio’s in Nederland voor hun leden en toen maakten ze ook regio België, waar zich prompt veel Belgen bij aansloten.”

“De club organiseert rally’s door heel Nederland en twee ritten in Vlaanderen in één weekend. Eén rally start op zondag bij de Kiekenhoeve, de Segmententoer, en de andere start op zaterdag bij mij, de Hillorun. Deze rally’s zijn altijd in het tweede weekend van september. Die op zaterdag is voor motorfietsen tot 1914, die op zondag voor motorfietsen tot 1940. In de nacht van zaterdag op zondag kamperen ze hier bij mij op het terrein. De Hillorun start met vijftig man, de Segmententoer met tachtig man. Dat zijn meer deelnemers, omdat de leeftijdscategorie van de motorfietsen omhoog is getrokken. Daar doen ook Fransen, Duitsers, Belgen, Nederlanders en Britten aan mee.”

30-de-hobby-van-stany-wouters-dsc_4020

Op die zaterdag is Stany’s museum geopend voor publiek. “Dat trekt ook heel veel volk dat geen lid is. Er lopen hier dan honderden mensen rond, vooral ook om naar de start te kijken. Vier keer per jaar is er een regio avond. De avond voor de regio Vlaanderen wordt dan hier gehouden, in mijn motorfietscafé. Daar komt al gauw zestig a zeventig man naar toe, zelfs uit Oostende en Brugge, maar ook veel Nederlanders. Gewoon voor de gezelligheid.”
Bij de rondleiding in het museum valt een wand op met allemaal producten en reclames voor Castrol. “Daar verzamel ik alles van, zelfs kaartspellen.”

25-de-hobby-van-stany-wouters-dsc_4015

“Ik kocht een keer een Sarolea uit 1908, daar zat jammer genoeg de originele tank niet bij, die was kwijt. Een jaar later belde een ver familielid op van diegene van wie ik de motorfiets had gekocht. Die had de tank in een woning van de familie gevonden, de tank had daar zeventig jaar op zolder gelegen. Ze hebben me die toen cadeau gedaan.”

LW

Hebt u ook zo’n bijzondere hobby waar u graag eens over wilt vertellen? Neem dan contact met ons op via de contactpagina en we nemen u graag een interview af. Het is niet noodzakelijk dat u in Essen of omgeving woont.

Klik op de foto’s om een vergroting te zien en door te bladeren met de pijltoetsen of de muis. Druk ESC om af te sluiten.
Neem contact met ons op als u een foto wilt gebruiken of laten afdrukken.

Facebook35
Twitter
Follow Me
Tweet