De solden zijn weer voorbij, maar online blijven de aanbiedingen je om de oren vliegen. Het is dan heel verleidelijk om een aankoop te doen. Maar achteraf heb je spijt, omdat het product toch niet helemaal aan je verwachtingen voldoet. Gelukkig heb je als consument vaak het recht om zo’n aankoop binnen 14 dagen ongedaan te maken. Dat heet het herroepingsrecht.
Aankopen op afstand
Dit recht geldt bij aankopen op afstand, zoals online bestellingen of telefonische verkopen, maar ook bij aankopen buiten een gewone winkel, bijvoorbeeld aan huis of op een beurs. Je hoeft daarbij geen reden te geven—je moet alleen binnen de 14 dagen laten weten dat je wilt herroepen en het product op tijd terugsturen.
Let wel: voor aankopen in een fysieke winkel of voor gepersonaliseerde of snel bederfbare producten geldt dit recht niet. Ook voor digitale downloads of tickets met een vaste datum zijn er uitzonderingen.
Buitenlandse webshops
Ook bij buitenlandse webshops, zoals uit het Verenigd Koninkrijk en bij dropshipping blijft het herroepingsrecht meestal van toepassing, zolang de verkoper zich op Belgische consumenten richt. Let goed op wie de echte verkoper is, zeker bij grote online platforms.
Herroepingsrecht binnen 14 dagen
Wil je gebruikmaken van je herroepingsrecht? Stuur dan een mail of gebruik het herroepingsformulier van de verkoper. Daarna heb je 14 dagen om het product terug te sturen. De verkoper moet je het aankoopbedrag terugbetalen, een tegoedbon is niet genoeg, tenzij je daarmee akkoord gaat.
Problemen? Meld het
Krijg je problemen met de verkoper? Meld het bij ConsumerConnect van de federale overheidsdienst Economie. Je kunt ook terecht bij de Consumentenombudsdienst of, bij buitenlandse verkopers, bij het Europees Centrum voor de Consument. Kortom: denk je achteraf “dat had ik beter niet gekocht”? Check je rechten, vaak kun je nog zonder problemen terugkomen op je beslissing.
Bron: Lokaal bestuur Wuustwezel
Foto: Pixabay