Laatste nieuws:
Een praktijk, schoonheidssalon of kantoor in huis

Een praktijk, schoonheidssalon of kantoor in huis?

Een eigen bedrijf in je woning? Zalig! Want dat betekent geen files en geen extra huurkosten. Toch zijn er enkele dingen waar je rekening mee moet houden als je bijvoorbeeld een dokterspraktijk, schoonheidssalon of boekhoudkantoor in je woning voorziet. Voor je vergunningen kun je terecht bij het omgevingsloket van je gemeente, maar er zijn natuurlijk nog heel wat andere aandachtspunten. Wij zetten graag enkele praktische tips op een rijtje.

Omdat er verschillende regelgevingen zijn die per type beroep verschillen, maken we graag een onderverdeling in drie sectoren die vaak voorkomen: medische beroepen, de esthetische sector en de dienstensector.

Medische beroepen

In principe is het simpel: de overheid legt geen specifieke regelgeving op. Domus Medica, een organisatie die de belangen van huisartsen behartigt, geeft wel enkele richtlijnen mee voor huisartsen. Een optimale indeling voor een huisartsenpraktijk is volgens hen rolstoelvriendelijk en voorzien van een wachtruimte en toilet. Over de afmetingen wordt niet gecommuniceerd. De organisatie raadt veel daglicht aan en adviseert een kabinet van zo’n 18 tot 24 m2. Een duidelijke signalisatie en oog voor privacy wordt ook aangeraden. Deze richtlijnen zijn uiteraard ook interessant voor kinesisten, osteopaten, tandartsen en andere medische beroepen.

Onze tip: Ben je nog op zoek naar een specifiek pand? Het is een extra troef als je beschikt over voldoende parkeerplaatsen voor wagens en/of fietsen. Een vlotte bereikbaarheid met het openbaar vervoer is ook een pluspunt voor heel wat patiënten. Weet ook dat je voor de oprichting van een huisartsenpraktijk een renteloze lening van 15.000 euro én een premie van 20.000 euro van de Vlaamse overheid kunt krijgen. Meer informatie vind je hier.

Esthetische beroepen

Wil je een bepaald deel van je woning reserveren voor je kapsalon, schoonheidsinstituut, tattoo- of nagelstudio? In dat geval is een omgevingsvergunning de enige verplichting. Een goede zichtlocatie is natuurlijk een troef. Kwestie dat klanten je handelszaak gemakkelijk kunnen vinden en bereiken. Een toilet in de buurt van je salon is handig (maar niet verplicht). Op die manier voorkom je dat cliënten door je hele woning moeten lopen. Houd hier rekening mee als je (ver)bouwt. Net zoals bij de medische beroepen zijn ook hier enkele parkeerplekken een aanrader. Heb je die niet? Communiceer dan op je website of ander promotiemateriaal waar klanten hun wagen vlot kwijt kunnen raken.

Dienstensector

Ben je in de dienstensector actief? Bijvoorbeeld als zelfstandig boekhouder, freelance webdesigner, jurist of verzekeringsmakelaar? Dan krijg je wellicht maar af en toe mensen over de vloer en heb je voldoende aan een thuiskantoor. Hier zijn geen speciale verplichtingen of reglementeringen voor. Een ruimte die voldoende groot is en voorzien van een vergadertafel en toilet is uiteraard een aanrader. Bij de inrichting of verbouwing van je woning, kies je daarom maar beter een strategische plek voor je kantoor: liever in de buurt van de voordeur dan op de eerste verdieping, bijvoorbeeld. Op die manier vermijd je dat (potentiële) klanten door je woonkamer moeten lopen.

TIP: Pop-ups

Wil je een pop-up winkel of een pop-up koffiebar openen tijdens de zomer- of wintermaanden? Daar heb je geen vergunning nodig. Tenzij je langer dan negentig dagen openblijft. Via het Ondernemersloket van je gemeentebestuur krijg je advies over eventuele verplichtingen.

Goed om te weten: Om een onderneming op te starten in je woning, moet de ruimte voor je financiële activiteit altijd kleiner zijn dan de ruimte voor je woningfunctie én deze mag nooit meer dan 100 m2 bedragen. Om te achterhalen welke documenten je precies nodig hebt en welke administratieve verplichtingen er allemaal zijn, moet je zeker ook dit artikel eens doornemen. Succes!

Bron: Zimmo.be
Foto: Pixabay

Facebook23
Twitter
Follow Me
Tweet