Laatste nieuws:

Auto verkopen of hem ‘oprijden’?

Wat is het meest interessante moment om een auto te vervangen? Vooral bij particulieren zien we een trend om langer door te rijden met een auto. Hoe komt dit? En vooral: loont het om een auto ‘op’ te rijden?

‘Vergrijzing’ in autoland

– Wagenpark is gemiddeld tien jaar
– Auto’s blijven langer in omloop, autopark groeit en wordt ouder
– Belgische auto was atypisch jong omwille van salariswagencultuur

Trendbreuk

België heeft lange tijd een atypisch jong wagenpark gehad, maar de voorbije 10 jaar zien we toch een trendbreuk. De gemiddelde Belgische personenwagen veroudert en overschrijdt de kaap van 10 jaar. Ons wagenpark is erg gegroeid (zie tabel) omdat auto’s langer meegaan en bijvoorbeeld minder roesten. Door die langere levenscyclus weegt het aandeel oudere voertuigen op de gemiddelde leeftijd. België is ook atypisch, niet omdat we bovengemiddeld veel autoliefhebbers tellen, wel omdat de belastingdruk op arbeid bijzonder hoog ligt en de (salaris- of bedrijfs-)wagen een mooi instrument is om fiscaal te optimaliseren. De voorbije decennia was ongeveer de helft van de nieuw ingeschreven personenwagens een bedrijfswagen. Deze worden meestal om de vier jaar vernieuwd, wat voor een dagelijkse aanvoer van jonge tweedehandswagens zorgt en dat trekt de gemiddelde leeftijd van het ganse wagenpark naar omlaag.

Gemiddeld tien jaar

Hoewel de gemiddelde auto in ons wagenpark inmiddels de kaap van tien lentes rondt, hoeft dat niet meteen problematisch te zijn. Om te beginnen doen we in België veel beter dan het Europese gemiddelde, want de Europese personenwagen is ruim twaalf jaar, met uitschieters tot zeventien jaar onder de Griekse zon. Met tien jaar liggen we perfect in lijn met buurlanden als Duitsland of Nederland.

Auto verkopen of hem ‘oprijden’

Loont het om je wagen ‘op’ te rijden?

– Kilometerkostprijs blijft gelijk, ofwel rij je kapitaal op ofwel stijgt onderhoudskost
– Persoonlijk mobiliteitsprofiel bepaalt vervangtijdstip
– Voor veelrijders kan het lonen om een recenter (zuiniger) model te kiezen

Persoonlijk mobiliteitsprofiel

Of het economisch rendabel is om een auto op te rijden, hangt vooral af van je persoonlijk mobiliteitsprofiel. Stel dat je in een lage emissiezone woont of werkt, dan is het wellicht minder haalbaar om een ouder voertuig te handhaven. Het is vooral zinvol om je eigen rekening te maken. Autokosten bestaan uit drie pijlers: aankoopprijs, onderhoudskosten en recurrente kosten zoals rijtaks, verzekering en energie. Wanneer je die kosten afzet tegen het aantal afgelegde kilometers, krijg je de kilometerkostprijs die ze bij VAB wel vaker gebruiken (zoals bij de VAB-Gezinswagenverkiezing). Analyse leert dat die kilometerkostprijs vrij stabiel blijft over de levensloop van een auto; enkel de samenstelling ervan zal veranderen. Bij een nieuwe of een heel recente wagen zal de afschrijving van het kapitaal (aankoopprijs) en een mogelijke omniumverzekering flink doorwegen in de kilometerkostprijs.

Restwaarde

Naarmate een auto op leeftijd komt en meer gereden heeft, is de restwaarde beperkt (en valt de omnium weg), maar de servicekost zal stijgen wil je de bedrijfszekerheid handhaven. Omdat aankoopprijzen van nieuwe wagens de voorbije vijf jaar veel sneller gestegen zijn dan ons inkomen, loont het steeds vaker om langer met een auto te rijden en ben je in de praktijk vaak goedkoper af om wat extra te betalen aan onderhoud, ook al zitten er soms pittige garagerekeningen bij. Ook de manier waarop een auto wordt ingezet speelt een rol. De veelrijder zal sneller voordeel halen uit een recentere auto die minder verbruikt. Wie weinig kilometers rijdt, kan met een ouder (goed onderhouden) exemplaar soms nog even verder.

Bron: VAB
Foto: Noordernieuws.be

Facebook6
Twitter
Follow Me
Tweet