De haven van Antwerpen blijft een van de belangrijkste toegangspoorten voor cocaïne naar Europa. De jongste weken alleen al werd er opnieuw meer dan 4,7 ton cocaïne in de haven van Antwerpen in beslag genomen. Van bananen en visconserven tot suiker en koelcontainers: de creativiteit van de smokkelaars lijkt onbegrensd. Maar tegelijk blijft de vraag: wordt er meer onderschept, of komt er gewoon meer binnen?
Steeds grotere vangsten cocaïne in de haven van Antwerpen
Op 9 september 2025 sloeg de douane toe met een vangst van 3.882 kg cocaïne, verborgen tussen een lading suiker. Nog diezelfde dag werd aan een andere kaai nog eens 606 kg cocaïne onderschept, dit keer tussen visconserven. En de weken daarvoor ging het om tientallen kleinere partijen: bananen uit Ecuador, koelcontainers uit Costa Rica, zelfs een lading uit Chili.
Volgens de cijfers van de FOD Financiën werden in augustus en september alleen al meerdere tonnen in beslag genomen. Dat roept vragen op over de effectiviteit van de controles, maar ook over de toename van het internationale drugshandel via de Antwerpse haven.
Antwerpen: de Europese draaischijf
Al jaren wordt Antwerpen genoemd als de cocaïnehoofdstad van Europa. De ligging, de schaal van de haven en het enorme aantal containers maken de stad bijzonder aantrekkelijk voor Latijns-Amerikaanse kartels. Ondanks strengere controles en internationale samenwerking, blijven de volumes toenemen.
Meer weten? Lees het officiële nieuwsoverzicht van de federale overheid met alle recente inbeslagnames.
Smokkelmethodes worden inventiever
Smokkelaars proberen de drugs te verbergen in ladingen die op het eerste gezicht onverdacht lijken. Bananen, suiker, visconserven of bloemen: de variatie is groot. Vaak worden de containers onderweg ook overgeladen in andere havens, zoals Panama, om detectie te bemoeilijken.
Wist je dat? Bijna één op de drie containers met fruit uit Latijns-Amerika naar Europa via Antwerpen passeert. Het is dan ook niet toevallig dat net deze ladingen vaak gebruikt worden om drugs te verbergen.
Meer controles of meer aanbod?
Experts wijzen erop dat het moeilijk is om de cijfers juist te interpreteren. Enerzijds worden de controles intensiever en maken nieuwe scanners het eenvoudiger om verdachte ladingen op te sporen. Anderzijds geven de enorme vangsten aan dat het aanbod blijft stijgen, gedreven door de aanhoudende vraag in Europa.
Een kat-en-muisspel
De strijd tegen drugssmokkel is een klassiek kat-en-muisspel. Telkens de douane een nieuwe techniek ontwikkelt, vinden smokkelaars een nieuwe methode. Daarbij komt nog de infiltratie van criminele netwerken in havenbedrijven, wat de opsporing bemoeilijkt.
Impact op de stad en haar mensen
De gevolgen van deze constante stroom drugs zijn ook voelbaar buiten de haven. Havenarbeiders worden soms benaderd door criminele organisaties, die hen onder druk zetten om mee te werken. Voor de stad Antwerpen betekent dit een verhoogd risico op geweld, corruptie en onveiligheid. Burgers merken het in hun buurt: drugscriminaliteit laat zich niet beperken tot de kaaimuren.
Ook de politie waarschuwt dat het geweld tussen rivaliserende bendes soms letterlijk de straten van Antwerpen bereikt. Explosies, bedreigingen en schietpartijen zijn de laatste jaren jammer genoeg geen uitzondering meer.
Internationale samenwerking
De strijd tegen de cocaïnesmokkel stopt niet aan de Belgische grens. België werkt nauw samen met buurlanden zoals Nederland en Duitsland, waar de drugs vaak naartoe worden vervoerd. Ook de Europese Unie investeert in gezamenlijke operaties en informatie-uitwisseling om de netwerken in kaart te brengen.
Toch blijft de uitdaging immens: zolang de vraag groot is, vinden de kartels altijd nieuwe routes en methodes. De haven van Rotterdam, de Spaanse havens en zelfs kleinere Europese havens zien dezelfde trend.
De maatschappelijke kost
De inbeslagnames zijn indrukwekkend, maar ze vertellen slechts een deel van het verhaal. Achter elke container schuilt een keten van geweld, corruptie en uitbuiting. De winsten die kartels maken, vinden hun weg naar witwaspraktijken en gewelddadige bendes. Voor de samenleving betekent dit extra druk op politie, justitie en gezondheidszorg.
Het is dus niet enkel een logistiek probleem in de haven van Antwerpen, maar een maatschappelijk probleem dat iedereen raakt. Van de jongeren die in de verleiding komen snel geld te verdienen tot de bewoners die geconfronteerd worden met geweld in hun straat.
Toekomstperspectief
De federale overheid blijft investeren in meer scanners, internationale samenwerking en speciale taskforces. Toch benadrukken experts dat het probleem niet enkel in Antwerpen ligt, maar in de structurele vraag naar cocaïne in heel Europa. Zonder dalende consumptie blijft de haven een aantrekkelijk doelwit voor de drugskartels.