Laatste nieuws:
Wordt onveiligheid Nieuwstraat Stationsstraat aangepakt

Wordt onveiligheid Nieuwstraat/Stationsstraat aangepakt?

De Nieuwstraat en de Stationsstraat zijn niet veilig voor fietsers. Er gebeuren veel ongevallen, gelukkig vooral kleine. Annemie Baeyaert (N-VA/PLE) en Geert Vandekeybus (N-VA/PLE) legden daarom een voorstel om met beperkte ingrepen de veiligheid te verhogen voor aan de gemeenteraad (die u overigens op YouTube kan bekijken).

80 ongevallen gemeld in Nieuwstraat en Stationsstraat

Baeyaert legde uit dat het voorstel al in 2019 was besproken en onlangs op de commissie openbare infrastructuur door Tim Duchêne opnieuw werd toegelicht. De verkeersveiligheid in de centrumstraten van Essen is reden voor bezorgdheid. In de periode 2017-2019 werden er 80 ongevallen gemeld in de Nieuwstraat en de Stationsstraat samen. Ten gronde moet dat probleem worden aangepakt door de verkeersstromen in Essen te herzien, dit in het kader van het mobiliteitsplan. Maar in afwachting daarvan kunnen een aantal ‘quick wins’ worden gerealiseerd. Door de wegindeling en de signalisatie aan te passen kan er al een belangrijk verschil worden gemaakt. Zo beantwoorden bredere fietssuggestiestroken, in okergeel en zonder geschilderde lijnen, veel beter aan de normen in het ‘Vlaams Vademecum voor Fietsvoorzieningen’. Daarnaast zou in de Stationsstraat de overgang tussen de fietssuggestiestroken op de rijweg en de verhoogde fietspaden breder moeten worden gemaakt. Tenslotte zouden ook in het stuk Nieuwstraat van de kerk tot de grens fietssuggestiestroken moeten worden aangelegd.

Ingrepen redelijk duur

Infrastructuurschepen Brigitte Quick (CD&V) antwoordde dat ze, zoals in het voorstel gevraagd, zeker een advies wil vragen aan het studiebureau dat het mobiliteitsplan uitwerkt en dit dan naar de raadscommissie infrastructuur zal terugkoppelen. Ze vreesde wel dat enkele ingrepen redelijk duur zouden kunnen uitvallen, maar ging het alleszins goed laten uitrekenen. Ze gaf ook aan dat het mobiliteitsplan binnen anderhalf tot twee jaar klaar kan zijn. Baeyaert bleek tevreden met het antwoord en keek al uit naar de verdere bespreking. Ze wees er wel nog op dat de ingrepen uit het mobiliteitsplan uiteraard pas enkele jaren na het plan zullen worden gerealiseerd, zodat er toch best niet op wordt gewacht.

Bron: N-VA/PLE
Foto: ©Google Street View

Facebook77
Facebook
Twitter