Laatste nieuws:
Wat verandert er op onze wegen in 2017

Wat verandert er op onze wegen in 2017?

Een nieuw jaar, nieuwe regels. Wat zijn de belangrijkste veranderingen in de wetgeving en welke nieuwigheden op en naast de weg mag je verwachten in 2017?

Maximumsnelheid buiten bebouwde kom wordt 70 km/u.
De maximumsnelheid buiten de bebouwde kom was vroeger 90 km/u. In de realiteit waren er echter meer wegen waar de snelheid beperkt werd tot 70 km/u. Het gevolg was een oerwoud aan verkeersborden omdat de regel meer uitzondering was. Vanaf 1 januari 2017 geldt er nu een nieuwe maximumsnelheid buiten de bebouwde kom: 70 km/u. Er zullen nog wegen zijn waar 90 km/u gereden mag worden, maar die worden aangeduid met een snelheidsbord. Let op, deze regel is van toepassing in Vlaanderen. In Wallonië blijft de wetgeving onveranderd. Meer weten? Klik dan hier.

Verkeersboetes worden duurder
De prijs van de boetes die niet voor de rechtbank moeten komen blijft dezelfde. Is je overtreding echter zwaarder en moet een rechter beslissen over de boete, dan zal deze vanaf 1 januari 2017 duurder worden. Boetes worden namelijk altijd uitgesproken met een bepaalde vermenigvuldigingsfactor, de zogenaamde opdeciemen. Dat komt omdat anders de wetteksten telkens aangepast moeten worden als er een prijsverhoging is. Vroeger was die factor 6, tegenwoordig 8. Een uitgesproken boete van 100 euro met opdeciemen kost je dus voortaan 800 euro in plaats van 600 euro.

Super 95 wordt 95 E10
Wie op benzine rijdt en Super 95 tankte, moet voortaan 95 E10 kiezen. De Belgische overheid volgt een Europese richtlijn die wil dat lidstaten meer duurzame biobrandstoffen gebruiken. Daarom verplicht de overheid de aardoliemaatschappijen vanaf 1 januari 2017 het aandeel bio-ethanol in benzine op te drijven. 95 E10 is samengesteld uit een groter deel ethanol (maximaal 10%) dan Super 95 (maximaal 5%). De meeste wagens kunnen rijden op 95 E10. Auto’s die geen 95 E10 mogen tanken moeten voortaan rijden op Super 98. Lees er hier meer over.

Lage-emissiezone Antwerpen
Vanaf 1 februari weert de stad Antwerpen de meest vervuilende wagens uit het centrum en een deel van Linkeroever. Of je met je wagen de stad nog in mag hangt af van je de Euronorm van je wagen. Benzinewagens met Euronorm 1 en hoger mogen Antwerpen nog binnenrijden. Bij dieselwagens is de standaard strenger. Daar geldt Euronorm 4 (of Euronorm 3 met roetfilter) en hoger. Nog meer over de lage-emissiezone kun je hier lezen.

Praatpalen verdwijnen
De praatpalen langs onze Vlaamse snelwegen gaan op pensioen. De overheid vindt dat ze te weinig gebruikt worden en omdat het onderhoud wel geld blijft kosten, werd besloten om de praatpalen te verwijderen. Op die manier bespaart de overheid een miljoen euro. Wie pech of een ongeval heeft zal dus met z’n eigen mobiel toestel hulp moeten vragen. De praatpalen in Wallonië blijven voorlopig wel staan. Wil je meer weten over het verdwijnen van de praatpalen, klik dan hier.

Milieuzone Parijs
Veel steden in het buitenland hebben ook milieuzones. Omdat heel wat landgenoten weleens Parijs bezoeken met de auto is het belangrijk om te weten dat ook de Franse hoofdstad de meest vervuilende auto’s wil bannen uit het gebied binnen de boulevard périphérique, de ringweg rond Parijs dus. De controle gebeurt niet via nummerplaatherkenning zoals in Antwerpen, maar wel met een milieuvignet. Ook als je auto toegelaten is, is zo’n vignet verplicht. Kom er hier meer over te weten.

Bron en foto: VAB

JH

Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us