Telewerken gedurende de winter 10 nuttige tips

Telewerken gedurende de winter: 10 nuttige tips

Omwille van de sanitaire maatregelen die door de coronapandemie worden opgelegd, zijn heel veel mensen genoodzaakt om van thuis uit te werken of te studeren. In het koude seizoen is dit soms nog ingewikkelder dan in de warmere maanden, omdat de werkplek verwarmd moet worden en men meer gebruik moet maken van kunstmatige lichtbronnen.

Hoe kan men in deze periode zijn energieverbruik binnen perken houden en vooral, hoe kan men deze donkere maanden zo gezellig en efficiënt mogelijk doorkomen terwijl men thuis op de computer werkt? We geven enkele tips voor thuiswerkers om deze wintermaanden door te komen op een gezonde en zuinige manier.

1 – Verwarming
Als u een aparte werkruimte hebt en de andere woonruimtes niet gebruikt worden, verwarmt u best enkel de plaats waar u zich bevindt en houdt u de temperatuur in de andere ruimtes wat lager. In plaats van de hele werkruimte te verwarmen, kunt u ook een kleine (elektrische) radiator installeren nabij de plaats waar u werkt. Maar werk zeker ook niet in een te warme ruimte.

2 – Natuurlijk licht
Zorg voor een zitplaats dicht bij een venster. Zo kunt u genieten van het natuurlijke licht en in mooie dagen meer zonnestralen opvangen.

3 – Elektrisch verbruik
Schakel alle niet noodzakelijke elektrische apparaten uit, hou rekening met de momenten waarop u tegen een lager tarief elektriciteit kunt verbruiken voor energieverslindende toestellen (bvb. wasmachines of droogkasten). ’s Nachts kunt u dan weer de apparaten volledig uitschakelen die u voor uw werk gebruikt, in plaats van ze in slaapstand te houden.

4 – Zonne-energie
Beschikt uw woning over zonnepanelen? Ook in de winter komen ze van pas. De beste oplaaduren van de dag liggen in de winter tussen 11:00 en 14:00.

5 – Ventilatie
Verlucht regelmatig uw werkruimte, eventjes voordat u begint te werken en eventueel ook eventjes wanneer u alles afsluit. Een goede en gezonde verluchting zal u helpen om u beter te concentreren.

6 – Een gezellige werkplek
Maak uw werkplek zo functioneel en zo ‘gezellig’ mogelijk (voeg desnoods iets toe dat wat leven geeft aan uw werkplek of het persoonlijk maakt), gebruik voorwerpen die het werk gemakkelijker kunnen maken, zoals bvb. een paneeltje waar u een ‘post-it’ of berichtjes kunt hangen. Denk zeker ook aan een gemakkelijke stoel, een goede houding voor uw computer en een degelijke lichtbron (verlichting).

7 – Houd uw werkomgeving proper en netjes
Probeer niet op uw werkplek te eten, maar wel in de ruimte van het huis waar u dit gewoonlijk doet (keuken, eetkamer). Overbodige rommel op de werkplek kunt u best vermijden, ze maken de plaats immers minder aantrekkelijk en kunnen uw aandacht afleiden.

8 – Frisse lucht en beweging
Haal overdag even een frisse neus en zorg voor een beetje beweging bij klaarlichte dag. Dit zal u zowel fysiek als mentaal veel deugd doen. Een half uurtje bewegen in open lucht is voldoende om ‘de batterijen weer op te laden’. Zorg voor een aangename afleiding.

9 – Een goede tijdsindeling
Houd u aan een tijdschema met een goede indeling tussen werktijden en korte pauzes en tracht uw werkdag volgens dit schema te volgen en tijdig te stoppen. Zo zal u gemakkelijker uw privé- en uw professionele activiteiten uit elkaar kunnen houden. Werkt u in een leefruimte van het gezin? Ruim dan uw ‘bureautafel’ op na uw werktaak en zeker ook vóór het weekend. Zo houdt u werk en privé voor alle gezinsleden uit elkaar.

10 – Iedereen doet mee
Alle tips voor een zuinig energieverbruik moeten door alle gezinsleden gekend en nageleefd worden. Leer deze goede gewoontes dus ook aan uw kinderen.

Bron: Europ-assistance.be
Foto: Pixabay

Facebook11
Twitter
Follow Me
Tweet