Wie van dieren houdt, kan maar beter geen vakantie boeken bij TUI, stelt World Animal Protection. Uit nieuw onderzoek naar dierenwelzijn bij toonaangevende internationale reisorganisaties blijkt dat TUI Group nog steeds excursies en ervaringen verkoopt waarbij wilde dieren ernstig worden uitgebuit.
In the Real Responsible Traveller Guide beoordeelt World Animal Protection grote reisorganisaties op dierenwelzijn. Naast TUI Group verkopen ook GetYourGuide, Trip.com, Klook en Traveloka activiteiten met wilde dieren. Denk bijvoorbeeld aan olifantenritten en olifanten wassen, fotosessies met tijgerwelpjes en zwemmen met dolfijnen. Airbnb, Booking.com en The Travel Corporation doen het beter, zij hebben de promotie en verkoop van entertainment met wilde dieren in gevangenschap proactief geschrapt.
Misleidende advertenties
Aanbieders van wrede dierenactiviteiten verkopen deze vaak als ‘projecten die bijdragen aan conservatie of educatie’. Misleidend, vindt Sanne Kuijpers, campagnemanager Wilde dieren bij World Animal Protection. “Voor sommige reisorganisaties is commercie nog steeds belangrijker dan dierenwelzijn. Ze presenteren de attracties met wilde dieren als ‘gezellig dagje uit’, maar de waarheid is dat direct contact met deze dieren allesbehalve onschuldig is. De dieren worden uit het wild gevangen of in gevangenschap gefokt en vaak veel te vroeg van hun moeder gescheiden, om vervolgens een hartverscheurend wrede training te ondergaan die ze onderdanig maakt voor toeristen. Natuurlijk is dat niet wat de reisadvertenties tonen.”
Volg je verstand
De dierenbeschermingsorganisatie vraagt reizigers om voor verantwoord toerisme te kiezen, door kritisch te zijn op het dierenwelzijnsbeleid van hun reisorganisatie en nooit wrede attracties met wilde dieren te boeken. Kuijpers: “Gelukkig beseffen steeds meer toeristen wat entertainment met wilde dieren inhoudt en dat dat niet verantwoord is. Wilde dieren zijn geen entertainers, wilde dieren horen in het wild. We vragen vakantiegangers om er niet vanuit te gaan dat alles wat wordt aangeboden oké is, en hun twijfels aan de reisorganisatie kenbaar te maken.”
Diervriendelijker beleid
World Animal Protection werkt nauw samen met verschillende reisorganisaties om het beleid diervriendelijker te maken. Onlangs maakte Expedia, mede dankzij inspanningen van World Animal Protection, bekend geen attracties met dolfijnen en walvissen meer te verkopen en wereldwijd hebben 240 reisorganisaties de belofte gedaan om geen olifantenritten en -shows meer aan te bieden. De publicatie van het rapport is bedoeld om reisorganisaties die achterblijven, zoals TUI, aan te moedigen wrede attracties te schrappen.
Bron: World Animal Protection
Foto’s: Pixabay