Kalmthout vraagt structurele verbetering treinaanbod

Kalmthout vraagt structurele verbetering treinaanbod

De gemeente Kalmthout verstuurde een brief aan de NMBS en federaal minister van Mobiliteit Gilkinet. Daarin stelt de gemeente het gebrekkig treinaanbod op spoorlijn 12 aan de kaak. Kalmthout heeft drie treinhaltes (Kalmthout, Kijkuit en Heide), waaronder twee stations. Schepen van mobiliteit Jef Van den Bergh, tevens CD&V-Kamerlid: “De malaise met de treinen kwam meermaals ter sprake op de gemeenteraad. Alle partijen delen dezelfde bekommernis en horen regelmatig de vele klachten van de treinreizigers in de gemeente. Vandaar deze ‘brandbrief’ aan de verantwoordelijken van de NMBS.”

Kalmthout vraagt structurele verbetering treinaanbod

Kalmthout vraagt structurele verbetering treinaanbod
Jef Van den Bergh
Klachten reizigers

Kalmthout is een gemeente met een lange spoortraditie. Jef Van den Bergh. “Lijn 12 doorkruist onze heidegemeente en zorgt voor aantrekkelijke verbindingen richting Antwerpen en Roosendaal. Dat is tenminste de theorie. Want aantrekkelijk kunnen we het treinaanbod vandaag helaas niet meer noemen. Met de brief wensen we aan de alarmbel te trekken. Voor onze inwoners, talrijke reizigers, die hoe langer hoe meer klachten formuleren. Over het uitblijven van de in de dienstregeling voorziene tweede S32-trein, elk uur van de dag. Over het verouderde materiaal dat schijnbaar vooral op Lijn 12 wordt ingezet. Over het onverwacht uitvallen van treinritten, ritten waarop mensen rekenen om tijdig op hun werk, op hun school, op hun afspraak te geraken. Over de zo goed als dagelijks terugkerende vertragingen die ervoor zorgen dat ouders te laat hun kinderen kunnen gaan ophalen.”

Kalmthout vraagt structurele verbetering treinaanbod2

Slechte communicatie

Ook de voorbije werken aan het spoor en de gebrekkig communicatie zijn een doorn in het oog. Jef Van den Bergh : “Een heel jaar worden de reizigers om begrip gevraagd voor noodzakelijke werken aan het spoor, met een hele reeks weekends zonder treinaanbod tot gevolg. Dan is het wraakroepend dat nog maar net na de werken opnieuw treinen worden verstoord, vertraagd, afgeschaft omwille van technische problemen met de infrastructuur. Op die momenten is sterke, klantgerichte en transparante communicatie cruciaal. Maar helaas loopt het ook daar fout. De NMBS-app geeft geen adequate real-time-informatie. Ook geeft die geen alternatieven aan, ondanks de oproep ‘plan je reis via de app’. En de visuele en auditieve boodschappen op de perrons bieden evenmin soelaas.“

Verbeteringen

“De treinen zorgen soms voor ergernissen bij automobilisten die voor de bareel moeten wachten”, zegt Van den Bergh. “Maar ze zorgen vooral voor een mobiliteitsrijkdom die velen ons kunnen benijden. Tenminste, als het aanbod kwantitatief én kwalitatief in orde is. En dat is het vandaag – dat was het de voorbije weken en maanden – helaas niet. Daarom vragen we met deze brief, namens de volledige gemeenteraad van Kalmthout over alle partijgrenzen heen, om verbeteringen en structurele oplossingen te voorzien op onze spoorlijn.”

Moed en volharding

“2022 was een rampjaar voor de treinreiziger op Lijn 12. Minder aanbod, en dat aanbod was dan ook nog slechter. Volgens ons verdient de pendelaar, de abonnee op lijn 12 een prijs voor moed en volharding. En voor 2023 wensen we voor die reizigers een mooi treinjaar, zonder zorgen over te laat of niet op hun bestemming geraken”, zo besluit de brief vanuit de gemeente Kalmthout, ook ondertekend door burgemeester Lukas Jacobs.

Bron en foto’s: gemeente Kalmthout

Facebook49
Twitter
Follow Me
Tweet
Nelen R - Timmerwerken - Dakwerken