Na een grondige evaluatie van de tijdelijke knip in de straat Hemelrijk, besliste de gemeenteraad om de paaltjes te verwijderen en van Hemelrijk en Handelsstraat fietsstraten te maken.
Met de komst van het cohousingproject Qville en Robotland is er heel wat extra verkeer gekomen in Hemelrijk. Om de straat leefbaar te houden, werd deze doodlopend gemaakt voor gemotoriseerd verkeer. Uit de tellingen bleek dat er minder verkeer in Hemelrijk en de Hollandse Dreef reed. In de Handelsstraat nam het verkeer dan weer toe.
Voor- en tegenstanders
De gemeente ontving veel reacties tijdens de proefperiode. Het werd snel duidelijk dat er veel voor- en tegenstanders waren van de paaltjes. Na een grondige evaluatie van de cijfers werd besloten om de palen weg te halen en over te gaan op parallelle fietsstraten.
Maximum 30 km/u
Dat betekent dat er een maximumsnelheid zal gelden van 30 km/u en dat gemotoriseerd verkeer fietsers niet mag inhalen. We ontmoedigen zo het (sluip)verkeer in Hemelrijk – ook al zal het terug drukker worden – en spreiden het verkeer over zowel Hemelrijk als de Handelsstraat. De signalisatie en verkeersborden komen er zo spoedig mogelijk. Ook zal een deel van Rouwmoer (tussen het college en het Mariaheem) worden omgevormd tot fietsstraat.
Bron en foto: gemeente Essen