Laatste nieuws:
Digitalisering: waar blijven de vrouwen?

Digitalisering: waar blijven de vrouwen?

De FOD Economie start op donderdag 28 april (International Girls in ICT Day) de campagne #BeDigitalTogether, een sensibiliseringscampagne om meisjes en jonge vrouwen warm te maken voor een loopbaan in wetenschappen en ICT.

Terwijl onze maatschappij meer dan ooit gedigitaliseerd is, mag de arbeidsmarkt niet achterblijven. Digitale basiskennis, geavanceerde en algemene digitale vaardigheden zijn belangrijker dan ooit

Maar de cijfers tonen een duidelijk verschil tussen man en vrouw: in de Europese Unie bekleden vrouwen slechts 17 % van alle ICT-gerelateerde banen. Om de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de ICT-sector aan te pakken, start de FOD Economie vandaag, ter gelegenheid van de International Girls in ICT Day, de sensibiliseringscampagne #BeDigitalTogether met de bedoeling om vrouwen warm te maken voor digitale sectoren en beroepen.

De campagne past in de nationale strategie “Women in Digital”, gecoördineerd door de FOD Economie, en heeft als doel om het aandeel van vrouwen in STEM-sectoren (Science, Technology, Engineering, Mathematics) te verhogen.

De strategie leunt op vijf essentiële pijlers
  1. Ervoor zorgen dat meer vrouwen afstuderen in de digitale sector.
  2. De integratie bevorderen van vrouwen in de digitale arbeidswereld en/of in de digitale sector.
  3. De grotere uitstroom van vrouwen in de digitale sector tegengaan.
  4. Nieuwe rolmodellen creëren.
  5. De genderkloof wegwerken bij specifieke doelgroepen.

De onlinecampagne loopt van 28 april 2022 tot en met 7 juni 2022 en wordt ondersteund met een website, filmpjes, voorbeelden van inclusieve initiatieven en inspirerende getuigenissen van vrouwen in de digitale sector.

Bron: FOD Economie
Foto: PxHere