Laatste nieuws:

De beste tips om meer te doen met minder elektriciteit

Door de historisch hoge elektriciteitsprijzen, is het meer dan ooit belangrijk om de tarieven van verschillende leveranciers te vergelijken. Maar ken je dé oplossing om een torenhoge elektriciteitsfactuur te vermijden? Minder verbruiken. En dat is perfect mogelijk. Na de kernramp in Fukushima wisten de Japanners hun elektriciteitsverbruik te verlagen met maar liefst 20%. We geven je alvast 35 meteen toe te passen tips mee!

Gebruik je gezond verstand
  1. Laat het licht niet onnodig branden.
  2. Wees ook solidair en beperk je verbruik, zeker tussen 17 en 20 uur, wanneer de vraag naar elektriciteit het hoogst is.
  3. Tot 10 procent van ons elektriciteitsverbruik is sluipverbruik: Opladers, tv’s, modems, decoders … Zet deze apparaten zoveel mogelijk volledig uit met een aan/ uit-knop of via een stekkerdoos.
  4. Noteer regelmatig de meterstand van elektriciteit, zo weet je in welke periode van het jaar je veel verbruikt en kom je te weten wanneer de grote energieverbruikers actief zijn. Heb je een digitale meter? Dan kan je dit nog eenvoudiger opvolgen, al dan niet met behulp van enkele apps.
  5. Verlichting
  6. Heb je nog gloeilampen of halogeenlampen in huis? Op plaatsen waar het licht vaak brandt, vervang je die door spaarlampen of de nog energiezuinigere led-lampen. Binnen kies je best voor gezellige dimbare warmwitte leds.
  7. Beperk het aantal lampen in je woonst, plaats ze strategisch en kies hun lichtsterkte in functie van wat je wilt doen (koken, lezen, tv-kijken …).
  8. Installeer een bewegingsmelder in de hal, de garage en de kelder.
  9. Verwarmen en koelen
  10. Zet je verwarming enkele graden lager, je kan altijd een (extra) trui aantrekken. De algemene vuistregel is dat je per graad ongeveer 7 procent van je energieverbruik bespaart.
  11. Laat ’s nachts, of als je overdag niet thuis bent, de temperatuur in de leefruimten zakken tot 15 à 16 °C.
  12. Elektrische bijverwarming kan bijvoorbeeld nuttig zijn om heel kort een badkamer of kleine ruimte op te warmen. Maar probeer het gebruik ervan te beperken, want de meesten verslinden energie.
  13. Hetzelfde geldt voor koelen (in de zomer) of verwarmen (in de winter) met airco.
  14. Sluit ’s avonds de gordijnen of rolluiken. Zo hou je de warmte binnen in huis en hou je de koude wat meer buiten.
  15. Wassen, drogen en strijken.
  16. Was zoveel mogelijk op 30 graden, en enkel op hogere temperaturen als dat echt nodig is.
  17. Kies voor een wasmachine en droogkast met een A- of B-label. Opgelet: deze labels veranderden in 2021. Het B-label nu is vergelijkbaar met het vroegere A+++-label. Dit zijn dus zeer zuinige toestellen, waarmee je een stuk minder elektriciteit verbruikt dan de gemiddelde wasmachine en droogkast. Met een A-label haal je tegenwoordig een hypermodern en uitermate zuinig toestel in huis.
  18. Hang de was regelmatig buiten, ook buiten de zomermaanden. Een beetje zon en wind volstaat. Op regenachtige dagen zet je het droogrekje gewoon binnen.
  19. Wacht met wassen tot je genoeg wasgoed hebt voor een volle machine. Laat je wasgoed goed zwieren (op 1.200 à 1600 toeren/minuut ) vooraleer je het in de droogkast stopt. Zo bespaar je bij het drogen al snel 20 à 25 procent energie.
  20. Maak de stoffilter van de droogkast telkens goed schoon. Stofdeeltjes belemmeren het wegblazen van de warme, vochtige lucht, waardoor extra energie verbruikt wordt.
  21. Beperk je strijk door de droge was onmiddellijk op te plooien, en strijk alleen kledingstukken die te veel gekreukt zijn. Een uur strijken verbruikt al snel 1,5 tot 2 kWh.
  22. In de keuken
  23. Kies voor een A- of B-diepvriezer of koelkast. Die zijn ongeveer de helft zuiniger dan eentje met een C- of D-label. Zie punt 13 voor meer informatie over de veranderde labeling sinds 2021.
  24. Open de koelkast of diepvriezer telkens zo kort mogelijk.
  25. Zet er geen warme voedingswaren in. Laat producten eerst afkoelen.
  26. Laat ingevroren producten ontdooien in de koelkast. Ze helpen zo je koelkast koud te houden.
  27. Houd orde in je diepvriezer. Zo vind je alles snel terug en hoeft het deksel of de deur niet lang open te blijven.
  28. De ideale temperatuur in een koelkast is 4 à 6 °C, en – 18 °C in een diepvries. Een lagere temperatuur kost onnodig energie. Elke graad lager komt overeen met 5 procent extra verbruik.
  29. Ontdooi je toestellen regelmatig (zelfs als je kiest voor een No Frost-koelkast of -diepvriezer). De rijmlaag die ontstaat door vocht dat zich op termijn op de wanden zet, zorgt er immers voor dat jet toestel slechter gaat renderen en het stroomverbruik stijgt.
  30. Steek je diepvries zo vol mogelijk. Desnoods met piepschuim. Zo kan er bij het openen van de diepvriezer minder warme lucht naar binnen stromen.
  31. Met de hand afwassen is niet zuiniger dan afwassen met de vaatwasser. Je verbruikt al snel minstens 10 liter water. Zet een elektrische boiler trouwens pas aan als je warm water nodig hebt.
  32. Zet de vaatwasmachine pas aan als ze helemaal vol is.
  33. Elektrische kookplaten blijven nog een tijdje nawarmen. Schakel elektrische kookplaten uit even voor het einde van de bereidingstijd, en maak gebruik van de restwarmte.
  34. De energiezuinigste elektrische kookplaat werkt op inductie. Die verbruiken 40 procent minder energie dan een klassieke elektrische kookplaat.
  35. Warm een oven alleen voor als dat echt moet. Open tijdens het koken de oven niet te lang en ook niet te dikwijls.
  36. Gebruik een microgolfoven voor het bereiden van kleinere maaltijden, die verbruikt minder dan een oven. Verspreid het voedsel uit elkaar in een platte schotel, zo warmt het sneller op.
  37. Overweeg om dezelfde reden de aanschaf van een airfryer. Deze wordt in de markt gezet als een gezonde friteuse, maar wist je dat dit eigenlijk ook vooral een compacte heteluchtoven is? Je kan er dus veel meer mee dan enkel gezond frietjes bakken, en op een veel zuinigere manier dan met een traditionele oven.
  38. Ook een stomer is in deze context een geweldig toestel. Ook hier gebruik je immers slechts één toestel om je hele maaltijd op te warmen.
  39. Laat je koffiezet niet te lang aanstaan. Giet je warme koffie in een thermos. Laat ook de afzuigkap niet langer aanstaan dan nodig is en zet ze niet altijd op maximale capaciteit. Reinig of vervang regelmatig de filters.

Bron: Zimmo.be
Foto: PixaBay