Laatste nieuws:
Daarom is vliegen écht veilig

Daarom is vliegen écht veilig

Misschien zit je in stilte te bidden en bibberen, of knijp je de arm van je buur blauw. Het feit is dat heel veel mensen in meer of mindere mate vliegangst hebben. Maar is die schrik ook gegrond? André Berger aan het woord, hoofd van de piloten bij TUIfly Benelux.

Wat als een van de motoren het laat afweten?

André Berger, Director Flight Operations TUIfly Benelux: “Een vliegtuig is zo ontworpen dat het in geval van motorstoring in staat is om veilig verder te vliegen met één enkele motor. Dat gaat weliswaar gepaard met een prestatievermindering van het vliegtuig, waardoor men lager zal moeten vliegen. Dankzij grondige inspecties en dagelijkse onderhoudsprocedures is de kans echter heel klein dat een vliegtuigmotor het begeeft – laat staan dat beide motoren het tegelijk zouden begeven. Je hebt meer kans op vier klapbanden met de auto dan dat beide motoren van een vliegtuig uitvallen tijdens de vlucht.”

Bestaat er een kans dat vliegtuigen botsen in de lucht?

“Moderne vliegtuigen zijn uitgerust met geavanceerde radarsystemen, die met andere vliegtuigen communiceren en indien nodig instructies geven aan de piloten om de afstand tussen elkaar te vergroten en zo de kans op botsingen weg te nemen.”

Wat als de piloot een keer afgeleid is – of erger nog, onwel wordt?

“Er zijn steeds twee piloten aan boord: de eerste piloot voert de vliegtechnische handelingen uit, de tweede piloot controleert deze handelingen en communiceert met de luchtverkeersleiding. Als een piloot plots onwel zou worden, kan zijn collega binnen enkele seconden de volledige controle van het vliegtuig overnemen. Om de werkdruk te verlichten, zijn vliegtuigen tevens uitgerust met een automatische piloot. Dit stelt de piloten in staat om instructies te geven aan de boordcomputer van het vliegtuig, die op zijn beurt het vliegtuig zal besturen.”

En wat als een passagier ziek wordt? Of agressief?

“Het gebeurt weleens dat een passagier onwel wordt of een glas te veel op heeft en zich misdraagt. Het cabinepersoneel staat in voor de veiligheid en comfort van alle passagiers aan boord. Zij zijn speciaal opgeleid om vlot en veilig met zulke situaties om te gaan.”

Wat als iemand toch zijn gsm gebruikt tijdens het vliegen? Kan dat kwaad?

“Het gebruik van elektronische apparaten aan boord is toegestaan zolang die in vliegmodus staan. De reden daarvoor is dat het radiosignaal van een gsm mogelijk interferentie veroorzaakt met systemen van het vliegtuig. In de praktijk is het zo dat alle moderne commerciële vliegtuigen voldoende elektronisch afgeschermd zijn, zodat er geen gevolgen zullen zijn voor de vliegveiligheid als een passagier toch vergeet zijn gsm uit te zetten tijdens de vlucht.”

Soms zie je de vleugels van het vliegtuig ‘flapperen’ tijdens hevige turbulentie. Is dat veilig?

“Er wordt bij het ontwerp enorm veel rekening gehouden met de belasting op de structuur van een vliegtuig. In tegenstelling tot wat je zou verwachten, zijn de vleugels zeer elastisch, waardoor ze zonder enig probleem heel ver op en neer kunnen bewegen. Door gebruik van nieuwe materialen en technieken zijn vliegtuigen vandaag de dag zeer bestendig tegen turbulentie. Het ‘geschud’ is eerder een ongemak voor passagiers en bemanning dan een bezorgdheid voor de veiligheid.”

Kunnen die kleine bandjes écht wel dat grote gewicht aan?

“De banden van een vliegtuig lijken relatief klein ten opzichte van de romp, maar ze zijn wel degelijk in staat om enorm grote krachten op te vangen. De constructie van het landingsgestel en de banden vormen samen een erg robuust systeem. Voor het opstijgen en na het landen worden de banden telkens door de bemanning gecontroleerd om zeker te zijn dat ze in goede staat verkeren.”

Bron: VAB
Foto: Noordernieuws.be

Facebook62
Facebook
Twitter
Visit Us

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *