Laatste nieuws:
Bumperkleven is irritant en gevaarlijk

Bumperkleven is irritant en gevaarlijk

Wat vinden chauffeurs het meest irritante gedrag van andere bestuurders? Te snel rijden en bumperkleven scoren beiden hoog. Niet toevallig zijn dat ook de belangrijkste oorzaken van ongevallen op de snelweg.

Met zestig doden per 1000 kilometer snelweg is ons land een erg slechte leerling. We bungelen helemaal onderaan de Europese lijst, alleen Griekenland scoort nog slechter. De enige manier om dit dramatische cijfer naar beneden te halen is de verantwoordelijkheid bij onszelf te leggen. Iedereen moet snelheid matigen en voldoende afstand bewaren. Onderzoek uit het buitenland leert ons namelijk dat er een duidelijk verband is tussen een te korte volgafstand ten opzichte van de voorligger en de kans op kop-staartbotsingen en kettingbotsingen. Zeker één op vijf ongevallen op de snelweg is te wijten aan een onaangepaste tussenafstand. In de VAB-Mobiliteitsbarometer werd bij 2000 mensen gepolst naar de belangrijkste ergernissen in het verkeer. Daaruit blijkt ook dat een te korte volgafstand voor 62 procent van de ondervraagden een belangrijke ergernis is.

Bumperklevers beseffen vaak zelf niet dat hun rijgedrag totaal ongewenst is. Zo wat één op drie begrijpt niet dat wat ze doen bijzonder gevaarlijk is. Bumperklevers gaan er vaak van uit dat ze met hun rijervaring het verhoogde veiligheidsrisico kunnen compenseren. Dat is uiteraard niet waar. Aan 120 km/u legt een wagen elke seconde meer dan dertig meter af. De reactietijd van een mens schommelt tussen anderhalf en twee seconden. Een eenvoudig rekensommetje leert ons dat we vijftig tot zestig meter nodig hebben om een botsing te voorkomen. Er werd ook gepeild naar de perceptie van welke chauffeurs het meest bumperkleven. Dan blijkt dat mensen dit onwenselijk gedrag vooral ervaren bij eigenaars van sportieve wagens en SUV’s. Als er gekeken wordt naar de merken, scoren vooral de Duitse luxemerken erg slecht. Let op, dit gaat om de perceptie.

Om de slechte cijfers voor ons land om te buigen, moeten we met z’n allen meer afstand bewaren. Helaas valt dit gedrag vaak enkel af te dwingen door stevige boetes. Wie vaak in Duitsland rijdt merkte misschien al dat bestuurders meestal een ruime afstand houden, ook al komen ze met een veel hogere snelheid aangereden. De uitleg is eenvoudig: Duitsland treedt erg repressief op. De sancties zijn erg zwaar voor wie betrapt wordt op bumperkleven. Naast een fikse geldboete, komen er ook strafpunten op het rijbewijs. Wie bijvoorbeeld minder dan vijf meter afstand houdt, moet 320 euro uit de portefeuille halen, krijgt twee strafpunten en mag rekenen op een rijverbod van drie maanden. Ook Frankrijk besteedt veel aandacht aan de juiste volgafstand. Op vakantie naar het zuiden is het misschien al opgevallen dat de wegmarkeringen tussen de rechter rijstrook en de pechstrook onderbroken lijnen heeft. Wie veilig wil rijden, moet twee strepen afstand houden. Erg handig om te controleren of je volgafstand juist is.

Hoe bepaal je de juiste volgafstand?
Een simpele regel is dat de volgafstand de helft moet zijn van je snelheid. Wie op de snelweg 120 km/u rijdt, moet dus 60 meter afstand houden. Deze afstand komt ongeveer overeen met twee seconden. Fixeer daarom op een bepaald punt dat je voorligger passeert, bijvoorbeeld een verlichtingspaal. Jijzelf mag datzelfde punt dan maar voorbij rijden twee seconden na de auto voor je. Ben je sneller voorbij dat punt, dan rijd je te dicht.

Bron en beeldmateriaal: VAB

JH

Facebook3
Facebook
Twitter
Visit Us