Laatste nieuws:
16 maart Internationale dag van de slaap

16 maart: Internationale dag van de slaap

World Sleep Day (‘Internationale Dag van de Slaap’) vindt jaarlijks plaats op de vrijdag voordat de lente begint. Op deze dag staan slapen en zaken die met slapen te maken hebben, zoals gezondheid en alertheid, centraal.

Moeder, waarom slapen wij?
Na een vermoeiende dag voel je je ogen zwaar worden en kan je je amper nog wakker houden. Dan weet je dat het tijd is om je bed op te zoeken. Als jij aan het slapen bent, herstellen je lichaam en je geest van alle activiteiten van de voorbije dag. Je spieren ontspannen, je hartslag en ademhaling vertragen en je hersenactiviteit daalt. Zo worden je energiereserves ’s nachts aangevuld zodat je er de volgende dag opnieuw fris en fruitig kan invliegen!

Ook je hersenen gaan het ’s nachts wat rustiger aan doen, maar ze blijven natuurlijk wel werken. Ze verwerken en ordenen alles wat je die dag geleerd of meegemaakt hebt.

Een slechte nachtrust maakt je vatbaarder voor allerlei ziektes.

Als je meerdere korte nachten na elkaar hebt, zal je niet alleen moe zijn, maar ook je gezondheid lijdt daaronder. Je immuunsysteem verzwakt, je wordt vatbaarder voor ziektes. Je kan je slechter concentreren, en je komt prikkelbaarder en emotioneler uit de hoek.

Tips voor een zalige nachtrust!
In België kampt één op de drie mensen met slaapproblemen. Iedereen heeft wel eens moeite met inslapen of ligt wel eens wakker ‘s nachts, door bijvoorbeeld stress. Dat is volkomen normaal. Langdurig slecht slapen, kan grotere problemen geven. Gelukkig kan je zelf actie ondernemen om heel wat beter te slapen, want een slaappatroon is iets dat je jezelf kan aanleren.

1. Rustgevende slaapomgeving
Het spreekt misschien voor zich, maar je slaapkamer dient om in te slapen. Televisie kijken of facebooken in bed is geen goed idee. Zo blijven je hersenen gestimuleerd en zal je lichaam moeilijker in slaapmodus komen.

Probeer je slaapkamer elke dag te verluchten en zet de verwarming er zeker niet te hoog. De ideale temperatuur zou schommelen tussen de 16 en 20°C.

Licht en geluid kunnen je slaap verstoren. Zorg er dus voor dat je je slaapkamer goed kan verduisteren en dat het stil is. Maak van je slaapkamer een oase van rust!

Je bedbodem, matras, hoofdkussen en dekbed zouden allemaal op elkaar afgestemd moeten zijn én aangepast aan je lichaamsbouw, gewicht en slaaphouding.

2. Ontwikkel een slaapritueel
Probeer elke dag rond hetzelfde tijdstip in bed te kruipen en ook weer op te staan. Door je lichaam gewend te maken aan die regelmaat, zal je ’s avonds beter kunnen inslapen en ’s ochtends beter uitgerust zijn.

Dankzij een rustgevend slaapritueel weet je lichaam wanneer het tijd is om te slapen. Wees niet te actief vlak voor het slapengaan. Lees een ontspannend boek, blader door je lievelingsmagazine, luister naar kalme muziek, als het je maar tot rust brengt. En ook hier geldt dat tv kijken of surfen op het internet je brein eigenlijk stimuleert in plaats van ontspant.

Door elke dag dezelfde dingen te doen net voor je onder de wol kruipt, geef je je lichaam het teken dat het tijd is om te slapen. Denk bijvoorbeeld aan een glas warme melk drinken, alle deuren op slot doen, enkele ontspannende oefeningen doen.

3. Sta even op als je niet kan slapen
Als je al een hele tijd ligt te woelen in bed, kan je gefrustreerd raken en duiken er negatieve gedachten op in je hoofd: ‘Ik zal weer geen oog dichtdoen. Ik lig al een uur wakker!’ Probeer die gedachten van je af te zetten en blijf niet piekeren. Sta liever even op, verzet je zinnen door een twintigtal minuten een rustige activiteit te doen en kruip dan terug in bed.

4. Vergeet dat slaapmutsje
Ga niet met een volle maag naar bed, maar ook niet met een hongergevoel. Een klein hapje, zoals een stukje fruit of wat yoghurt kan je gerust eten, maar houd dit beperkt. Drink bijvoorbeeld geen koffie en cola meer voor je gaat slapen, want die hebben een opwekkend effect. Sommige mensen drinken een slaapmutsje om sneller in slaap te vallen, maar dat glaasje alcohol zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en vroeger ontwaakt.

Meer info
Dienst welzijn – 03 690 46 14 – welzijn@wuustwezel.be

Bron: gemeente Wuustwezel
Foto: Pixabay

Facebook6
Facebook
Google+
Twitter
Visit Us